HubSpot består av ett antal olika hubbar som var och en fyller viktiga funktioner. Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub, Operations Hub och Commerce Hub. Tidigare fanns det även en CMS Hub men den har ersatts av den kraftfullare hubben Content Hub.
Om er marknadsstrategi innefattar innehållsmarknadsföring (content marketing) är du förmodligen medveten om hur tidskrävande och komplext det arbetet har blivit. Från att, för några år sedan, kunna publicera mängder med blogginlägg som drev trafik och genererade leads så är det idag en annan verklighet. Innehållet måste anpassas för flera olika kanaler och stöpas om i flera olika format så som text, film, infografik och ljud. Det ska dessutom kombineras med organisk och köpt räckvidd samtidigt som det ska mätas och följas i detalj genom hela kundresan.
Ni använder förmodligen ett gäng olika digitala verktyg idag för ert marknadsföringsarbete. En så kallad Martech Stack. Kanske Semrush för SEO, Mailchimp för mail, Squarespace eller Wordpress för webb, Soho eller Salesforce för CRM och eventuellt Marketo för automatisering. Det är rätt så tidskrävande, ineffektivt och med risk för dataförlust när många system ska samarbeta.
HubSpot Content Hub är din nya Martech Stack
Genom att analysera de ökade kraven på innehållsskapande och den växande mängden verktyg som behövs för att göra ett bra jobb har HubSpot tagit fram denna nya verktygslåda; Content Hub. Tanken är att den i kombination med HubSpot Marketing Hub ska ge marknadsföringsteam alla verktyg som behövs för att bedriva riktigt framgångsrik inbound marketing.
Några av de nya funktionerna som kommer med Content Hub
Bildgenerering (AI)
Nu kan du generera bilder direkt i HubSpot för att komplettera ditt innehåll. Enkelt och intuitivt gränssitt med Promt-ruta och val av stil.
Generera bloggposter (AI)
Baserat på bland annat sökord får du förslag på rubriker och innehåll till blogginlägg som du själv kan färdigställa. Eller färdigställa med hjälp av AI. Du kan se det som en AI-driven SEO-specialist som gör det grova SEO-jobbet åt dig.
Content Remix
Baserat på exempelvis ett blogginlägg får du AI-baserad hjälp att stöpa om innehållet till olika format och kanaler.
AI-översättningar
Snabbt och smidigt översätta ditt innehåll till andra språk.
Analys och förslag på varumärkesanpassad tonalitet
Game changer! Genom att analysera en befintlig text som du tycker stämmer väl överrens med ditt varumärke tar HubSpot fram förslag på personlighet och tonalitet som passar. Med hjälp av din Brand Voice kan du sedan göra två saker: Generera nytt innehåll som följer ditt varumärkes tonalitet eller få hjälp att formulera om dina egna texter så att de stämmer med tonaliteten.
AI-genererat ljudspår för enskilda blogginlägg
Även kallat “Blog Post Narration” och är en funktion som skapar ett ljudspår till dina blogginlägg. Du lägger in hela eller delar av ditt blogginlägg och låter sedan HubSpot generera ett ljudspår som du kan placera på valfritt ställe i ditt blogginlägg. Det finns ett antal röster att välja mellan för att matcha ditt varumärke.
Podcasts
Detta är en intressant funktion. Det finns nämligen två vägar framåt här. Antingen spelar du in podden helt själv och hostar den i HubSpots podcast-verktyg. Men du kan även ladda upp ett manus till HubSpot och låt den sköta allt snack. Klista in manuset, välj en röst och skapa en podd.
Inbäddning av personifierat innehåll på Wordpress-siter
En av nycklarna till att leverera rätt innehåll till rätt person vid rätt tidpunkt är att personifiera innehållet som besökarna ser baserat på deras profil i ditt CRM. I och med Content Hub har HubSpot adderat möjligheten att bädda in personifierat innehåll på din Wordpress-site med hjälp av Headless Content Blocks.
Guide för de olika prisnivåerna
Content Hub kommer med ett antal olika prisnivåer. Det är Starter, Professional och Enterprise. Kortfattat så passar Starter företag som har 1-2 kommunikatörer och som gör det mesta själv i en relativt enkel webbplats. Professional är till för marknadsteam som har behov av personifierat och automatiserat innehåll på en mer komplex webb. Enterprise passar bäst i de organisationer som har flera olika marknadsteam och som kommunicerar på flera olika marknader med flertalet aktiva varumärken.
Content Hub är som kraftfullast när den kombineras med Marketing Hub. Då får du den kompletta verktygslådan för att både skapa och hantera allt innehåll på ett och samma ställe.
Men om du jobbar på, eller driver, ett mindre företag med ambitiösa planer så är Content Hub ett klockrent val för att komma igång med content marketing till en rimlig månadspeng. Allt eftersom ni växer kommer ni kunna addera de verktyg ni behöver.
HubSpot är som raketbränsle för samarbetet mellan marknad och sälj
Allt ni gör, gör ni för att nå era affärsmål. Då är det smart att arbeta tillsammans. Det är dock lättare sagt än gjort om sälj och marknad sitter i olika system som inte pratar samma språk eller ens följer samma KPI:er. HubSpots Sales Hub är en riktigt kraftfull plattform för säljteamet med allt från automatiseringar, mail, offerter, säljmål, CRM, rapporter och Account Based Marketing-funktionalitet.
Så om ni är nyfikna på Content Hub för att kunna hantera ert innehåll effektivare, se även till att få med säljchefen på HubSpot-tåget. Det kommer ni alla vinna på.
Hampus Wickström