Fyra frågor att svara JA på för framgångsrik inbound marketing

Fyra frågor att svara JA på för framgångsrik inbound marketing

Svart bakgrund med en grön fyra i en cirkel
Svart bakgrund med en grön fyra i en cirkel
Svart bakgrund med en grön fyra i en cirkel

Inbound marketing är en strategi som går ut på att potentiella kunder får relevant information i rätt tid så att de kommer närmare ett önskat resultat. För att lyckas med marknadsföringsstrategin inbound marketing finns det fyra frågor du behöver kunna svara ja på.

Vet du vad din målgrupp vill uppnå?

En förutsättning för att lyckas med inbound är att du vet vem du vill nå och vad din målgrupp vill uppnå. Sen kan du analysera vad som är relevant och värdefullt innehåll som hjälper personen att komma vidare mot lösningen på sitt problem. Så, vad vill din målgrupp veta?

Vår kund Voltiva vet att deras potentiella kunder vill veta vad som ingår i ett komplett laddsystem för elbilar och vad det kostar. När målgruppen besöker voltiva.se hittar de tydlig information i kombination med CTA:er (call to action) som kontaktuppgifter och formulär sänker tröskeln för en potentiell kund att ge sig till känna.

Använder du SEO så att sökmotorerna kan matcha ihop dig med potentiella kunder? 

Ditt innehåll kan ersätta dina kalla säljsamtal men utan SEO är det som att försöka ringa utan att slå ett telefonnummer. Du behöver göra ditt innehåll möjligt att hitta genom sökmotoroptimering. Med hjälp av avancerad programvara kan vi analysera hur våra kunder rankar i sökresultaten jämfört med sina konkurrenter. Sedan skapar vi innehåll som driver försäljning. Såklart är allt mätbart.

Täcker din innehållsstrategi kundens behov genom hela köpresan? 

En rolig reel, ett inspirerande podcastavsnitt, en nedladdningsbar guide eller en tydlig prisuppgift direkt på hemsidan? Beroende på var kunden befinner sig i sin beslutsprocess krävs olika sorters innehåll.

Det tar tid att bygga förtroende och att kontinuerligt skapa relevant innehåll är därför nödvändigt. För att stärka sin position som sakkunniga och vinna förtroende hos sina kunder valde vår kund Min Byrå att, med vår hjälp, bygga upp en digital kunskapsbank.

Genom artiklar och guider kan potentiella kunder nu läsa om framgångsrika strategier inom HR. För att få ta del av de allra mest värdefulla tipsen lämnar besökaren sin mejladress och Min Byrå kan fortsätta att värma upp relationen tills det är läge att boka ett möte.

Har du digital programvara som automatiserar flödet?

Att manuellt jobba med att följa upp varje potentiell kund och leverera budskap beroende på personens beteende och behov är i princip omöjligt. Särskilt när en del säljprocesser kan pågå i månader eller år och prospekten kan komma upp i hundratals personer. Som tur är finns programvara som automatiserar flödet. Det frigör tid som marknadsförare och säljare kan lägga på kvalificerade uppgifter och potentiella kunder som är riktigt nära att säga ja.

När systemet och innehållet är på plats är det möjligt att i hög grad automatisera relationsbyggandet och försäljningen.

Vill du ta en kopp kaffe och diskutera vad du kan vässa i din kommunikation för att dina potentiella kunder ska ta nästa steg mot ett köpbeslut? Hör av dig!

Wilda Nilsson

Vill du snacka inbound med Wilda?

Vill du snacka inbound med Wilda?

Vill du snacka inbound med Wilda?

Boka möte ↗

Relaterade inlägg