Vad betyder MarTech

Vad betyder MarTech

Leende kvinna ute i naturen på hösten
Leende kvinna ute i naturen på hösten
Leende kvinna ute i naturen på hösten

Har ordet MarTech börjat dyka upp i dina flöden? MarTech är helt enkelt en förkortning av orden Marketing och Technology, och det senaste trendiga ordet för dig som arbetar med marknadsföring och varumärken att komma ihåg. Låt oss tillsammans gå igenom vad det faktiskt innebär, vi tror att du rätt snabbt kommer inse att ni redan arbetar med MarTech idag.

MarTech - marknadsföringsteknologi

Om du börjar med att fundera på hur ni marknadsför er idag så kan jag lova att du idag arbetar med flera olika digitala verktyg, plattformar och sociala media kanaler. Alltså jobbar du redan idag med marknadsföringsteknologi.

Olika områden inom MarTech

  • Digital annonsering i olika kanaler som Google Ads och Facebook

  • PR och pressreleaser

  • Content dvs skapa och publicera innehåll

  • Experience och kundresor

  • Socialmedia

  • SEO

  • E-handel och försäljning

  • Dataanalys

  • Management

Enligt IHM så fanns det år 2011, 150 olika tjänster registrerade inom Martech, vid 2019 var det över 7000 tjänster och plattformar i samma kategori. Men med fler möjligheter kommer också bekymret över att göra rätt val av sina verktyg

4 tips för att välja rätt MarTech verktyg

Det första du bör göra när du ska välja MarTech verktyg är att inventera vilka behov olika avdelningar eller kompetenser på företaget har. På vilket sätt skulle marknadsföringsteknologin kunna underlätta och optimera deras arbetsflöden.

1. Ha en tydlig budget för investeringen

Ju mer avancerade verktyg du behöver, desto mer behöver du räkna med att investera. Ett tips är att kolla på den totala marknadsbudgeten, hur stor procent av denna får användas till verktyg som underlättar eller till och med öppnar nya affärsmöjligheter? Känns kostnaden för stor för att kunna räkna hem? Kolla efter mindre avancerade verktyg som kan vara en bra start och ha en mindre kostnad.

2. Se till att dina MarTech verktyg kan integreras

Ingen gillar att ha för många olika inlogg och behöva utföra liknande arbete i flera olika verktyg. Gör därför en lista med vilka MarTech verktyg ni använder redan nu och se till att nya verktyg kan integrera med dessa verktyg. Tillexempel som att planeringsverktyget ClickUp kan skicka notiser direkt in i chatten i Slack. Marketing Automation verktyg blir en allt mer vanligare strategi för företag som vill växa, så se till att ha koll på även dessa.

3. Se över GDPR säkerheten

Många digitala verktyg använder datainsamling och det är du som användare som är skyldig att se till att personuppgifter hanteras på rätt sätt. Sätt dig in i om och hur dessa uppgifter samlas i verktyget, känns det tryggt och säkert så se också till att er personuppgiftspolicy uppdateras med det nya verktyget.

4. Tänk långsiktigt

Att investera i ett nytt MarTech verktyg är kostsamt både i pengar och i tid. Att byta digitala verktyg är sällan effektivt och heller inte uppskattat internt. Därför att det viktigt att du känner att ni kan växa tillsammans med verktyget. Valde ni ett billigare alternativ för att komma igång, se då till att det är förankrat internt att detta är en uppstart och i vilken fas som ni kommer att skifta över till en mer avancerad version.

Jennie-Lie Wickström

Vill du prata marknadsföring med JL?

Vill du prata marknadsföring med JL?

Vill du prata marknadsföring med JL?

Kontakta mig här ↗

Relaterade inlägg