Vad är egentligen en logotyp?

Vad är egentligen en logotyp?

Textruta med fråga på grön bakgrund
Textruta med fråga på grön bakgrund
Textruta med fråga på grön bakgrund

Kortfattat är logotypen en visuell representation av ditt varumärke, men verkligheten är såklart mer komplex. Den ska förmedla en känsla och såklart gärna vara minnesvärd, kunna anpassas till olika storlekar och plattformar och särskilja dig från dina konkurrenter.

Att nå dit är lättare sagt än gjort. En studie från JKR x IPSOS (2023) visar att bara 19% av alla logotyper känns igen av kunder utan kontext. Merparten av alla logotyper som finns kan alltså inte associeras till varumärken utan varumärkets färg, bilder eller typsnitt som komplement. I sig självt ser siffrorna kanske trista ut, men i jämförelse med andra tillgångar är det endast produkter som rankar högre. Slutsatsen är ändå att din logotyp är en av de viktigaste komponenterna av din grafiska profil. 

Vad ska man då välja som logotyp? 

Tekniskt sett finns det fyra olika slags logotyper. 

  • Ordmärken (kallas även wordmarks): Företagets namn i ordform, ofta i ett unikt typsnitt. Ex. Coca-Cola och Google. Wordmarks används ofta av företag med speciella och minnesvärda namn. Den unika kombinationen av bokstäver i ditt varumärkesnamn avgör just hur bra ditt företagsnamn kommer passa som wordmark. 

  • Bokstavsmärken (monogram/akronym): Initialer eller förkortningar av namnet, ex. IKEA och H&M. Gör det lättare för kunder att uttala och komma ihåg företag med långa eller komplicerade namn. 

  • Symboler (bildmärken): En ikon eller symbol, exempelvis Apples äpple eller Nikes swoosh. Symboler tar längre tid att etableras varumärkesmässigt just på grund av avsaknaden av en förklaring, men de har också stor potential att bli starka grafiska tillgångar. Kan vara en abstrakt eller igenkännbar form. 

  • Kombinationsmärken: Kombination av text och symbol. Ex. Spotify eller Dropbox. Ger stor flexibilitet då symbolen kan användas separat, men texten stärker upp vid de tillfällen det behövs. 

  • Emblem: Ett slags kombinationsmärke där symbol och text lever inuti en form, ex. Harley Davidson och Starbucks.

Hur du skapar en effektiv logotyp

Här kommer första fällan i logotypdesign: Du vill att logotypen ska vara direkt igenkännbar och kunden ska förstå precis allt du erbjuder från en symbol och eller ett enda ord. 

Varumärken är komplexa men de mest igenkännbara symbolerna är enkla, rena och minimalistiska. Varumärkeskännedom är något som byggs av mönster över tid, därför spelar vad:et mindre roll. Återigen, tänk på Apple. 

Att skapa en logotyp grundar sig i en förståelse för ditt varumärke. I varumärkesstrategin finns flera ledtrådar till vilken slags logotyp som passar just ditt företag. Nyckelfrågor handlar om din målgrupp, dina värderingar och vilken känsla du vill att kunden ska uppleva tillsammans med din produkt/tjänst. Dessa kan sedan speglas i ett typsnitt eller genom en bakgrundshistoria som vävs in i din valda symbol. 

Självklart ska man sträva efter att bygga en tidlös logotyp som kommer bestå alla tidens krav. Men sanningen är att de flesta logotyper har en livslängd på ca 10 år. Det beror delvis på trender men även på att de flesta företag utvecklas och behöver uppdatera sin varumärkesstrategi, och kanske då även sin grafiska profil. 

Fälla 2: Du har inte tänkt på hur din logotyp kommer användas. 

En logotyp ska vara enkel att använda både i fysiska och digitala sammanhang, i litet och stort format. Det är här fälla nummer 1 gör sig påmind igen, en alltför komplicerad och detaljerad logotyp med taglines som beskriver allt du gör blir svår att skala ner till små format. Och, hur fungerar din logotyp om någon skriver ut den i svartvitt?

Representation

Kort sagt, håll koll på dina format. För att vara varumärkesbyggande behöver din logotyp representeras enhetligt. Det är lätt att dras med och vilja ha fler färgvarianter, horisontella och vertikala versioner, med och utan symbol och tagline. Men, färre varianter bygger värde i varumärket snabbare och är enklare att använda. (Guidelines för hur logotypen får användas multipliceras med antalet versioner.) Sist men inte minst, använd alltid om möjligt vektorformat. Alltför ofta skickas en logotyp i png (eller ännu värre en jpg med vit bakgrund) vilket kan innebära ett suddigt resultat om inte formatet har blivit specifikt anpassat för detta tillfälle.

Avslutande tankar

Vi avslutar med den vanligaste frågan, hur mycket kostar en logotyp? Svaret är helt enkelt att det inte finns ett enkelt svar. Det är en komplex kalkyl av tiden som krävs för att förstå företagets varumärkesstrategi, varumärkets nuvarande eller potentiella värde samt eventuella risker med att göra om det redan etablerade varumärket.

Vill du bolla design för din logotyp eller se till du har en profil som du faktisk kan använda? Eller vill du bara veta vilken symbol som var runner-up när vi uppdaterade vårt egna varumärke?

Linda Stridh Creed

Vill du prata design med Linda?

Vill du prata design med Linda?

Vill du prata design med Linda?

Boka möte ↗

Relaterade inlägg