Kerning - att designa mellanrum

Kerning - att designa mellanrum

Ibland är mellanrum minst lika viktigt som det faktiska innehållet. Vi pratar ofta om white space i design för att låta något andas och få fokus. Luft mellan bokstäver är precis lika viktigt.

Kerning är den manuella justeringen eller tillpassningen av luften mellan specifika bokstäver. Det görs för att öka textens läsbarhet, undvika felläsningar och helt enkelt göra ordet snyggare att se på. 

Den senaste påvens gravsten som skapades under våren, visade vad som kan hända när kerningen inte har gjorts rätt. Alla före detta designers vände sig i gravarna och ovan jord har det spekulerats om anledningen till varför resultatet blev F R ANCISCVS. En del menar att det var ett gammalt typsnitt som inte hade tillpassats, andra sa att de använde en rent matematisk tillpassning eller att den godkändes i liten version (och problemet förstoras när texten förstoras). Oavsett vilket hade fem minuters tillpassning gett ett mycket bättre resultat.

När man skapar ett typsnitt är en del av den processen att sätta matematiska standardvärden för de avstånd som ska finnas mellan bokstäverna. Värdena behöver anpassas eftersom bokstäverna i vårt alfabet har olika slags sidor; raka, runda och diagonala (t.ex. H, O och V.) De kategorierna ger oss en bas och löser ungefär 95 procent av tillpassningen. Men, sedan finns det några bokstavskombinationer som måste justeras manuellt genom så kallad optisk tillpassning/ kerning.

För att kunna göra denna optiska tillpassning av typsnitt finns det många resurser att använda. Det finns listor med specifika kerningpar, men även längre texter där dessa inkluderas så att man kan se orden som en helhet. Texterna i sig är lika oförståeliga och bisarra som hipster ipsum, men tillsammans gör de att vi kan se när ordbilderna blir fel på grund av för mycket eller för lite mellanrum. Vad sägs om meningen: dolphins abduct by proxy the ever awkward klutz från Kern king? För att få typsnittet fungerande med fler språkstöd än engelska krävs ännu fler kombinationer så att accenter och apostrofer inte hamnar fel.

En nyckel till att se mellanrummen enkelt och korrekt är att använda vit text på svart bakgrund, samt att titta på den lite suddigt. Att använda så kallad negativ text (vit på svart) betyder att vi minskar risken för tajt kerning. Vit text på svart bakgrund kräver nämligen mer avstånd då texten uppfattas “fetare” och tar mer tid för oss att läsa än en vanlig svart text på vit bakgrund. Att göra texten suddig tar bort läsbarheten av bokstäverna och låter oss fokusera på form och balans mellan färgerna. Men du slipper kisa mot skärmen eftersom denna funktion finns inbyggd i typsnittsprogrammen för att det ska kunna ske på ett smidigt sätt.

Denna slags tillpassning är även viktig att ha med sig när man skapar logotyper. I illustrator kan metoden ovan återskapas manuellt med hjälp av filter. Ytterligare ett knep för att se “form” snarare än bokstäver är helt enkelt att vända logotypen eller texten upp och ner.

Effekten av en korrekt kerning är ökad läsbarhet och visuell harmoni. Den ökar även kvalitén och trovärdigheten av din text eller logotyp – något som kan vara extra viktigt beroende på vilken målgrupp som ska nås. Så ta de extra fem minuterna för logotypen och de större rubrikerna som du använder i din kommunikation. Det är värt det.

Linda Stridh Creed

Vill du prata design med Linda?

Vill du prata design med Linda?

Vill du prata design med Linda?

Boka möte ↗

Relaterade inlägg