5 saker att göra för att vässa ditt varumärke inför hösten

5 saker att göra för att vässa ditt varumärke inför hösten

Bild på 6 personer som förbereder en gruppbild, alla i svarta kläder
Bild på 6 personer som förbereder en gruppbild, alla i svarta kläder
Bild på 6 personer som förbereder en gruppbild, alla i svarta kläder

Det är snart juni och sommarsemestern hägrar för många. Första halvan av 2024 har varit tung för många branscher och de flesta ledningsgrupperna har följt räntan noga. Riksbankens besked att räntan sänks var därmed en välkommen nyhet. Till följd av det har vissa branscher börjat vittna om att saker rör sig i en positiv riktning. Ett gott exempel är att Moelven Byggmodul drog tillbaka sitt varsel efter att de konstaterat att de nu fått in tillräckligt med nya affärer. Om det fortsätter i samma riktning kan vi förvänta oss en höst med ett uppskruvat tempo.

Ett högre tempo i höst innebär ett ökat tryck på ditt varumärke. Frågan är om ditt varumärke är redo. Har du gjort tillräckliga investeringar i varumärket under de senaste åren eller har arbetet legat i dvala? Varumärket byggs som bekant av hela din verksamhet. Det är därför klokt att ha det perspektivet när du planerar framåt.

Här är de fem sakerna, kopplat till ditt varumärke, du bör se till att ha en plan för innan hösten tar fart.

1. Korsfunktionell automatisering i hela verksamheten

Automatiseringen är viktig för att leverera en personaliserad och proaktiv kundupplevelse. Externt är det viktigt att ni kan leverera relevant kommunikation till rätt person vid rätt tidpunkt. Internt är det viktigt att automatisera informationsöverföring och upprepande uppgifter. Främst för att inte ärenden ska falla mellan stolarna men även för att effektivisera arbetet.

Impact på ditt varumärke

Kundupplevelsen blir personaliserad och vältajmad. Det ger en solid helhetskänsla.

Har du gjort tillräckliga inveteringar i varumärket senaste åren eller har det arbetet legat i dvala?
2. AI ger oss helt nya beteendemönster som du måste börja anpassa din varumärkesupplevelse efter

Vi är mitt i ett stort skifte just nu och det gäller att hänga med. Vi går från att söka specifika fakta via sökmotorer till att förse en AI-assistent med vårt problem i hopp om att få en lösning presenterad. Hur passar ditt varumärke in i det beteendet? Du behöver redan nu se till att ni bekantar er med AI inom organisationen och att ni verkligen förstår hur AI kommer påverka er. Förändras köpresan? Vilka krav ställs på kundservice?

Impact på ditt varumärke

Om du hänger med i utvecklingen kommer ditt varumärke vara fortsatt relevant. Om ni vågar testa nytt före konkurrenterna kan ni ta positionen som nytänkare. Om ni inte gör något alls riskerar ni att bli klassade som mossiga och orelevanta.

3. Säkerställ att du har koll på vad marknaden tycker om ditt varumärke

Varumärkesundersökningar tenderar att bli bortprioriterade när budgeten stramas åt. Om du agerar på en marknad med flertalet konkurrenter är det viktigt att du genomför återkommande varumärkesundersökningar en gång per år. Eftersom att uppfattningen om ett varumärke tar tid att förändra gäller det att hela tiden ha koll. Uppfattas ni på det vis som krävs för att nå  era affärsmål? Ökar er kännedom i tillräcklig takt för att nå den önskade marknadspenetrationen?

Impact på ditt varumärke

Att ha koll innebär att du har makten att förändra. När du vet hur ni uppfattas, vilka styrkor ni har och vad som kan bli bättre har du ett bra utgångsläge för att bygga ett starkare varumärke. Första steget till att bli bättre är att veta vad du behöver bli bättre på.

4. Allokera tillräckligt med budget för att inte bli överkörd av konkurrenterna 

Var så säker, många kommer gasa i höst. Det gäller att vara redo med en tillräcklig budget för att snabbt kunna agera. Eller ännu bättre, ryck först och stressa konkurrenterna. Om du inte redan gör det måste du lägga pengar på långsiktig varumärkesbyggande marknadsföring.

Impact på ditt varumärke

Med en tillräcklig budget för varumärkesbyggande marknadsföring kommer du kunna öka din varumärkeskännedom. Du kan dessutom stärka ditt varumärkeskapital och få en mer konkurrenskraftig plattform att stå på. Utan varumärkesbyggande marknadsföring riskerar du att få det motsatta. Låg kännedom med ett svagt varumärkeskapital.

5. Se till att all marknadsföring och kommunikation baseras på syftesdriven storytelling 

Det räcker inte med funktion och prispress. För att vara relevant 2024 och framåt är det viktigt att du fokuserar på syftesdriven kommunikation. Du måste dessutom leverera den kommunikationen med hjälp av klassisk storytelling. Om du ska fokusera på en sak att göra bättre med ditt varumärke så är det denna punkt. Alla älskar en bra story och syfte äter funktion till frukost.

Impact på ditt varumärke

En undersökning från Forbes visar att det är fyra till sex gånger mer troligt att en konsument handlar av ett syftesdrivet varumärke. Syfte är viktigare för de yngre målgrupperna och genom att börja kommunicera syftesdrivet nu kommer du vara relevant en lång tid framöver.

Varumärken byggs med stora penseldrag

Det är lätt hänt att ett varumärke tolkas på olika sätt internt. Varje avdelning har sitt sätt att jobba på och resultatet blir en splittrad helhetsupplevelse för era kunder. Nu när marknaden sakta men säkert börjar återhämta sig finns det ett gyllene tillfälle att göra rätt. 

Hösten blir spännande, är ditt varumärke redo?

Hampus Wickström

Vill du bolla ditt varumärke med Hampus?

Vill du bolla ditt varumärke med Hampus?

Vill du bolla ditt varumärke med Hampus?

Boka möte ↗

Relaterade inlägg