SEO och inbound marketing har många likheter men är olika i utförande. Dra nytta av synergieffekterna och utgå från kärnan: vad vill din målgrupp veta? När du kommer med lösningen bygger du relation och förtroende.
Vi utgår från att du är bekant med begreppen SEO och inbound marketing, men för att fräscha upp din kunskapsbank och ge dig en snabb förklaring som du kan enkelt föra vidare till andra i styrelsen eller ledningsgruppen så sammanfattar vi det såhär:
SEO (sökmotoroptimering) är processen att optimera en webbplats och dess innehåll för att förbättra dess synlighet i sökmotorernas organiska (icke-annons) sökresultat.
Inbound marketing är en strategi som fokuserar på att attrahera potentiella kunder genom relevant och värdefullt innehåll (non-disruptive), istället för att aktivt jaga efter dem, för att skapa förtroende och långsiktiga relationer.
Content är dåtidens ”kalla samtal” – men gör jobbet mycket mer effektivt
Genom att integrera SEO och inbound marketing kan du attrahera organisk trafik till din webbplats, bygga förtroende hos din målgrupp och konvertera besökare till lojala kunder. Det är en strategi som kräver tålamod och kontinuerlig anpassning, men den ger långsiktiga fördelar för ditt företag. Genom att använda smarta verktyg som t.ex. HubSpot kan du dessutom följa hela kedjan från innehåll till konvertering och aktivera dina Key Account Managers i precis rätt steg. Ert content, dvs innehåll, gör det jobb som säljkårens kalla samtal gjorde förr i tiden – men mycket mer effektivt.
Allting börjar med din målgrupp. Du behöver förstå din målgrupp för att göra innehåll som lockar den och så att Google kan matcha dig med din potentiella kund. Läs blogginlägget om att ”förstå din kund och bli bättre på SEO”.
Innehåll som är vinnande för dig är det som svarar på kundens frågor,både när det kommer till inbound marknadsföring och SEO
Strategi för innehåll och konvertering
Din innehållsstrategi behöver ta hänsyn till kundresan och bestå av olika format. Blogginlägg, guider, videor, infografik etc - som riktar sig till olika delar av köpbeslutsträdet: Awareness, consideration, decision. Detta gäller för annonsering, SEO och inbound marketing, så här finns mycket synkronisering att dra nytta av i ditt övergripande arbete.
Tänk också över din konverteringsstrategi. Vad är din CTA i respektive steg? Led din besökare mot önskad handling, t.ex. klicka på prenumerera, ladda ner en resurs eller köpa en produkt.
Sara Rönne