Internet är fantastiskt. Sedan internet slog igenom på 90-talet har information flödat fritt. Ja så är känslan, men bakom maskineriet finns uppstyrda system som påverkar resultatet när vi gör en Googling. Det är en struktur som alltid förändras, särskilt nu när vi också pratar om SGE och generativ AI i SEO, och som vi behöver förhålla oss till som sajtägare. I det här inlägget går vi igenom vad du kan göra för att förstå ditt sammanhang på internet utifrån SEO och vilka verktyg som kan vara relevanta för dig att börja experimentera med för att bli ännu smartare i ditt sökordsoptimeringsarbete.
Google vill ge användare relevanta svar
Kanske vet du redan att om vi är sju personer som ställer Google samma fråga så kommer vi få sju olika svar. Det är hela är grejen med SEO som vi behöver ta vara på. Google vill ge användare relevanta svar, och har koll på dig utifrån var du är och vad du tidigare har sökt på. Google matchar således den du är och din sökning med sajter som anses relevanta. Med relevans menas tekniska aspekter och så själva innehållet förstås. Det kommer vara fortsatt viktigt för Google SGE och Generativ AI i SEO.
Vad är Google SGE och Generativ AI i SEO?
SEO förändras i och med Google SGE och Generativ AI i SEO. SGE, search generative experience, är Googles nya sökfunktion som använder AI för att generera svar.
Sajter som tjänar pengar på enbart impressions kommer utmanas eftersom användare får svar direkt i Google, medan sajter med tydligt innehåll som är relevant för målgruppen och som svarar upp till potentiella kunders frågor, kommer kunna dra nytta av utvecklingen med hjälp av relevant innehåll.
Google vill precis som tidigare visa det mest relevanta innehållet till sina användare, och search intent, spås bli betydande för vilket resultat som presenteras.
SEO och kundresan
Jag som står bakom den här texten heter Sara Rönne och jag jobbar som marknadsstrateg och skribent på Midnattsbris. Sedan 15 år tillbaka skriver jag en stor blogg som handlar om livet outdoor och som samlar en hel del innehåll om Åre, där jag bor.
Jag får mycket trafik eftersom mycket innehåll är optimerat för SEO: mitt innehåll ger svar på frågor som många undrar över. Hur hittar man till Suljätten? Vad gör man i Åre på sommaren? Brudslöjans vattenfall?
En person som besökt min sajt några gånger och sedan Googlar sådant som min sajt har svar på, kommer förmodligen se mina inlägg som förslag från Google även om det också finns många andra sajter med liknande innehåll. Det beror på att Google uppfattar min sajt som särskilt relevant för personen utifrån tidigare beteende.
På liknande sätt kan Google snappa upp var i kundresan vi är när vi letar nya skor eller ny dator, baserat på vad och hur vi Googlat över tid. Även vår geografiska position spelar in och påverkar sökträffarna.
SEO-optimera dina undersidor
När din sajt dyker upp som organiskt förslag på Google så är det sällan förstasidan besökaren landar på. Sökträffen är den undersida som bäst besvarar sökfrasen.
Ta min blogg som exempel igen: besökaren landar på artikeln om Suljätten i Kall när frågan handlar om hur man hittar till Suljätten – inte bloggens förstasida. Det är självklart att jag optimerat undersidan för sökfraser om Suljätten och jobbat aktivt med t.ex. länkoptimering och SEO-optimerade bilder. Hur ser det ut för ditt företag och era undersidor?
Optimera innehållet på era undersidor och eventuella blogginlägg för sökfraser som är typiska för er målgrupp. Och som följdfråga: har du tänkt på vad din målgrupp söker på beroende på var i kundresan de är?
"När din sajt dyker upp som organiskt förslag på Google så är det sällan förstasidan besökaren landar på. Sökträffen är den undersida som bäst besvarar sökfrasen."
- Sara Rönne, Midnattsbris.
När du förstår din kund kan du göra riktigt bra innehåll
Tänk på kundresans tre steg: awareness, consideration, decision.
Vad vill kunden veta när den precis upptäckt att det finns en lösning på ett upplevt problem – och att det är ditt företag som erbjuder lösningen (awareness)? Hur matchas ditt innehåll med kundens Googlingar för mer information om den produkt eller tjänst ditt företag erbjuder (consideration)? Och så förstås det viktiga steget inför köpbeslutet: hur svarar du upp med innehåll för kundens sökfrågor inför köp (decision)?
För riktigt bra arbete med SEO behöver du förstå Google men du behöver också förstå din kund. Om du inte laborerat med de verktyg som finns tillgängliga så är det dags att börja.
3 verktyg från Google för insikt och smartare innehåll
Testa Google Trends som är Googles verktyg som visar trender för sökbegrepp. Välj en relativt lång period och testa olika ord och begrepp som rör din bransch eller affärsidé. Det ger många bra ledtrådar till innehåll som möter din målgrupps nyfikenhet - och potentiella köpkraft.
Testa även Google Keyword Planner som är Googles verktyg för att genomföra betalda kampanjer. Här kan du se konkurrensen för betalda ord och begrepp.
Google Search Console är ett verktyg för att se hur du placerar dig på Google utifrån sökresultat, dvs den riktar in sig på din webbplats performance i förhållande till vad personer söker på. Detta är ett bra verktyg för att finjustera och optimera ditt innehåll.
Smart innehåll för SEO, SGE och Inbound
På Midnattsbris jobbar vi med innehåll som är optimerat för SEO men också för Inbound. Vi använder Googles verktyg tillsammans med andra branschverktyg för att förstå målgruppens nyfikenhet för att skapa innehåll som målgruppen går igång på beroende på var i kundresan de befinner sig. SEO, Inbound och även SGE kräver förståelse för kunden, även om innehållet jobbar för oss på olika sätt.
Sara Rönne