Att anlita externa marknadskompetenser är perfekt för dig som har mer att göra än vad de interna resurserna räcker till. Förutom att få hjälp att realisera din marknadsplan (eller att skapa en) kan du använda externa marknadskompetenser till många andra saker. Exempelvis för att få nya perspektiv på gamla utmaningar och att injicera fräsch energi i arbetsteamet. I det här inlägget har vi sammanställt våra bästa tips för hur du får ut maximal effekt när du samarbetar med externa marknadskompetenser.
Förankra internt
Det kan kännas läskigt för övriga medarbetare att ta in nya personer i teamet. Oavsett om det är internt eller externt. Kanske hade man själv velat lära sig mer inom det området och upplever att den möjligheten försvinner. Eller så kan det rent av vara så att man tror att man ska bli ersatt. Därför är det viktigt att gå igenom syftet med den externa partnern innan samarbetet börjar för att ge alla möjlighet att vädra sina tankar. En trygg arbetsgrupp är en effektiv arbetsgrupp.
Skapa tydliga roller
Precis som vid en anställning blir allt enklare med en rollbeskrivning. Oavsett om det är en kommunikatör, marketing automation specialist, social media-manager, designer eller ett helt team behöver ni ta er tid att definiera och förstå era roller. Här är tre frågor som vi alltid brukar försöka få svar på i början av nya samarbeten.
Vad ska alla bidra med?
Hur mycket tid finns?
Hur avgränsar vi våra ansvarsområden?
“Något som verkligen kan skapa pyspunka hos en arbetsgrupp är att behöva arbeta mot mål som man själv inte har fått vara med att sätta.”
Bestäm hur ni hanterar problem
Att arbeta kreativt med kommunikation innebär att det kommer uppstå friktion och utmaningar. Om det inte gör det utmanar ni inte varandra tillräckligt mycket. Det kan handla om allt från idétorka till olika uppfattningar och rena missförstånd. Se därför till att ni pratar igenom hur ni ska hantera eventuella problem redan i början av projektet. Det minskar risken för konflikter och ökar tryggheten i teamet. Ett tips, av egen erfarenhet, är att se till så det finns tid och plats att lyfta eventuella problem och risker. Exempelvis genom en stående punkt era avstämningsmöten.
Sätt gemensamma mål
Något som verkligen kan skapa pyspunka hos en arbetsgrupp är att behöva arbeta mot mål som man själv inte har fått vara med att sätta. Det blir mycket mer drag i arbetet om alla står bakom målen och genuint vill nå dem. Det gäller både externa och interna resurser, såklart. Se därför till att ni i det interna teamet sätter er med den externa partnern och sätter målen tillsammans. Kom ihåg att målen ska vara något att sträva mot och inte vara rädd för. För att följa resan mot målen behöver ni även sätta upp en vettig mätstruktur med KPIer. Det bästa är att ha en automatiserad dashboard som alla i teamet har tillgång till.
Strössla med positiv feedback
Du som beställare/projektledare har ett stort ansvar att få alla (interna och externa personer) att känna sig sedda och engagerade. Du kan göra stor skillnad genom att fokusera på positiv feedback. Det kan vara både smått och stort. Allt från att säga “Ledningen gillade verkligen detta, bra jobbat” till att bekräfta de små bra sakerna i vardagen. Den typen av positiv betingning gör att alla känner sig både behövda och inkluderade. Och det ger energi!
Bestäm hur samarbetet ska fungera i vardagen
Alla arbetar olika och därför är det viktigt att hitta en gemensam arbetsstruktur. Det kommer spara både tid och energi. När vi ser tillbaka på alla våra projekt finns det ett antal gemensamma nämnare hos de projekt som fungerat extra bra.
Tydlig mötesstruktur
Digitalt projektledningsverktyg
Flexibel hybrid-strategi (distansarbete/kontorsarbete)
Struktur för avstämningar och feedback
Filstruktur och namngivningspolicy av dokument
Deadlines
Hur snabbt det förväntas återkoppling på frågor
Våga coacha och var mottaglig för att bli coachad
Att förstå varandra är A och O för ett lyckat samarbete. Coacha gärna din externa marknadspart med din expertkompetens. Kanske handlar det om att öka förståelsen för varför ni behöver sälja extra mycket en viss period, eller helt enkelt för hur just din bransch fungerar. Se också till att vara öppen för att själv bli coachad. Inkludera på konferenser, kanske be den hålla i föreläsningar och regelbundet lyssna och förstå varför hen arbetar och gör på ett visst sätt. Att lära av varann ökar också förståelsen för varann. Då blir det lättare att samarbeta, bolla viktiga beslut och hjälpa varandra när det behövs.
Att arbeta med en extern marknadspartner kan ge dig och din organisation otroligt mycket, förutsatt att ni arbetar på rätt sätt. Ett par externa ögon på organisationen kan exempelvis hjälpa dig att fatta bättre beslut eller se möjligheter som ni inte sett. Tänk på att ni är ett team tillsammans. undvik att skapa en “vi och dom”-känsla genom att alltid prata med och om varandra på ett respektfullt sätt. Ha kul tillsammans och lycka till!
Boka möte med Midnattsbris
Hampus Wickström