Välj KPI utifrån affärsmål

Välj KPI utifrån affärsmål

För att effektivt kunna mäta och optimera marknadsföring måste du först identifiera vilka faktorer som driver affärer i ditt företag. Så här sätter du KPI:er som matchar målen för dina affärer.

Allt i inbound marketing är mätbart och nyckeln för att mäta rätt grejer är att utgå från dina affärsmål. Genom att definiera vad som är affärskritiskt kan du säkerställa att du samlar in rätt data och fokuserar på analys och optimering där det gör mest nytta.

 Så här kan det kan se ut:

Affärsmål: Öka andelen stängda affärer med X % jämfört med föregående år.

Marknadsföringsmål: Öka antalet kvalificerade leads som överlämnas till sälj med X %.

Nuläge: X besökare på landningssidan ger X antal konverteringar. Marknadsavdelningen bearbetar dessa och lämnar över X antal varma prospekt till säljavdelningen. Säljarna stänger affärer med X % av de prospekt som marknadsavdelningen lämnat över.

Mätpunkter för datainsamling: trafik till hemsidan, konverteringsgrad på landningssidor, automatiserad lead scoring på individnivå av prospekten, antal bokade möten/demo, antal offerter, antal stängda affärer. 

För att komma till slutsatserna ovanför behöver du ställa några frågor till dig själv och ditt team. Beroende på vad ditt affärsmål är måste du anpassa frågeställningarna.

Frågeställningar: 

  • Hur många kvalificerade leads behöver säljarna få från marknadsavdelningen per stängd affär?  

  • Hur ökar vi mängden relevant trafik till hemsidan och antalet konverteringar på landningssidan för att nå en kritisk massa av prospekt att bearbeta? 

  • Hur vet marknadsavdelningen när ett lead är kvalificerat och kan överlämnas till säljavdelningen?

  • Hur kan vi automatisera marknadsförings- och säljprocesser så att kunden får relevant kommunikation i rätt tid samtidigt som säljare och marknadsförare kan lägga tid på de mest kvalificerade uppgifterna? 

 När du vet svaret på frågor som de ovan blir det tydligt vad det är du faktiskt behöver mäta för att se om du kommer närmare ditt mål. Men det räcker såklart inte att bara mäta. När siffrorna finns i en dashboard börjar det verkliga jobbet. Vad kan förändras, utvecklas och förbättras för att vi ska få bättre resultat?

Om du inte jobbar aktivt med dataanalys idag är det smart att börja mäta lagom många KPI:er. Vi har samlat de viktigaste som är bra att komma igång med i vår guide som du kan ladda ned här.

Exempel på KPI:er för marknadsföring och sälj

Här kommer fler exempel på möjliga mätpunkter. För att enkelt kunna få fram sån här data i en tydlig dashboard behöver du en programvara som täcker hela kundresan, men mer om det längre ned.

Customer Acquisition Cost (CAC): Den genomsnittliga kostnaden för att skaffa en ny kund.

Customer Lifetime Value (CLV): Det förväntade värdet en kund kommer att generera under hela sin relation med företaget.

Conversion Rate (Konverteringsgrad): Andelen besökare som konverterar till leads eller kunder.

Marketing Qualified Leads (MQLs): Leads som har visat tillräckligt mycket intresse och engagemang för att kvalificeras som redo för vidare bearbetning av säljteamet.

Sales Qualified Leads (SQLs): Leads som har granskats av säljteamet och bedöms vara redo för ett köp.

Time to Close (Tid till stängning): Den tid det tar från att ett lead blir genererat till att det konverteras till kund.

 Email Performance (E-postprestanda): Öppningsfrekvens, klickfrekvens och avregistreringsfrekvens för dina e-postkampanjer. 

Så, hur får du koll på allt det här på ett smidigt och enkelt sätt? Vi på Midnattsbris jobbar med HubSpot. Hojta till om du vill att jag visar vilken skillnad det blir för dina affärer med ett riktigt vasst CRM-system med automatiseringsfunktioner. Exempelvis ökade vår kund Voltiva antalet skickade offert med 360 % efter vi implementerat HubSpot.

Skicka ett mejl till mig.

Jennie-Lie Wickström

Vill du prata marknadsföring med JL?

Vill du prata marknadsföring med JL?

Vill du prata marknadsföring med JL?

Kontakta mig här ↗

Relaterade inlägg