Vad är employer branding?

Vad är employer branding?

Ditt employer brand, eller arbetsgivarvarumärke som det heter på svenska, är hur ditt företag, eller organisation, uppfattas som arbetsgivare av potentiella, nuvarande och tidigare anställda.

Varför är employer branding viktigt?

Att attrahera rätt personal blir allt svårare ju mer konkurrensen om arbetskraften ökar. Dessutom så kan vi redan nu se tendenser på att kommande generationer är mer kräsna med vilken arbetsplats de arbetar på, och en arbetsgivares värderingar kommer att avgöra lika mycket som lönen.

För bara något år sen så var det vanligast att företag i arbetsprocesser främst kollade på vad den jobbsökande eller anställde kan bidra med till företaget. När allt fler företag vill ha en viss kompetens så är det nu dags för arbetsgivaren att berätta om vad arbetsplatsen kan erbjuda den anställde.

Nya generationer betyder nya krav på arbetsgivarvarumärket

Kollar man några generationer bakåt i tiden så arbetade majoriteten för att få en hygglig lön, att kunna förse sig själv och sin familj med hustak och mat på bordet. Generationerna som vi kallar för Millenialls och Generation Z är betydligt mer medvetna om vilken arbetsplats man väljer. Det ska spegla både sitt egna personliga varumärke, värderingar och livet i övrigt. Därför kan employer branding vara en avgörande faktor för att du ska kunna attrahera rätt personal i framtiden.

Behöver du dessutom rekrytera i en bransch där det är brist på kompetenser så kan du med hjälp av ett starkt arbetsgivarvarumärke vinna över kompetensen till dig, för en person med en kompetens som är eftertraktad är sällan med i bara en rekryteringsprocess. Lyckas ett företag både förmedla och sen leva upp till sina löften så blir valet lätt för kandidaten.

Det är också viktigare än någonsin att de värden ni kommunicerar i er employer branding verkligen är förankrat i verkligheten. Är det så att ni förmedlar att ni är ett tryggt bolag som tänker på framtiden. Se då till att ni skapar trygghet för era anställda i framtiden genom bra tjänstepension, försäkringar och hållbara miljöval. Annars är det floskler som de anställda snabbt och enkelt ser igenom och som snarare påverkar ert arbetsgivarvarumärke negativt.

Vad kan du rent praktiskt göra för att stärka er employer branding?

  • Ha tydliga policys, se till så att alla anställda blir behandlade schysst och lika.

  • Sätt tonalitet och bildspråk. Som i allt varumärkesarbete är det viktigt att hålla ihop kommunikationen. Ha bilder som representerar er väl och en tonalitet som känns igenom genom hela medarbetarresan.

  • Låt era anställda berätta på er hemsida och i era sociala medier eller andra kanaler hur det faktiskt är att arbeta hos er.

  • Se till att lyfta förmåner tydligt i era rekryteringsannonser.

  • Kom ihåg att se över kommunikationen för medarbetarens alla faser (attrahera, rekrytera, introducera, utveckla, engagera och avsluta).

Om du undrar om detta med employer branding är något att satsa på rent affärsmässigt så är svaret ett rungande ja! I Brillants studie som de genomfört med Bisnode så kan du också förvänta dig tydliga samband mellan starka medarbetarrelationer och ökad lönsamhet. Så har du inte börjat än, är det dags att du gör det nu.

Dags att komma igång? Kika in våra 5 bästa tips för din employer branding strategi.

Jennie-Lie Wickström

Vill du prata marknadsföring med JL?

Vill du prata marknadsföring med JL?

Vill du prata marknadsföring med JL?

Kontakta mig här ↗

Relaterade inlägg