Världen är i ständig utveckling och förändring, inte minst den digitala. För att hänga med i alla svängar behöver företag vara på tårna i sin kommunikation både produktionsmässigt och strategiskt. Hur världen människor lever i och hur vardagen ser ut påverkar hur människor agerar, vad de prioriterar och deras attityder till saker de interagerar med. På Midnattsbris är vi helt övertygade om att en kundcentrerad, datadriven och helt agil marknadsplan är nyckeln för att lyckas framöver. Varför tror vi det? Här är två av anledningarna:
Det blir svårare att fuska
Helheten blir viktigare och viktigare nu när strängare informationsskyddslagar kommer och fortsätter utvecklas framöver. För att du ska synas digitalt även i framtiden kommer du behöva jobba strategiskt med varumärke och inbound marketing. Med hjälp av bra innehåll kan du få strålkastarljuset på dig inom de ämnen där du vill positionera dig och förtjäna tilliten från de människor du vill nå.
Så här tar det form i praktiken
Sök och social kopplas ihop mer och mer. Du behöver skapa en mätbar strategi för kommunikation som spänner över alla kanaler och är djupt rotad i den position ditt varumärke vill ta.
Kunderna blir mer och mer medvetna och väljer varumärken som står för något, som "har själ". Detta gäller särskilt Gen Z, men de är ofta early adopters och vi förutspår att resten av oss kommer att hänga på i framtiden. Börja ta ställning med ditt varumärke nu för att inte halka efter.
Konkurrensen ökar i alla led. På hyllorna trängs liknande produkter och digitalt slåss vi om utrymmet att synas och om uppmärksamheten från våra målgrupper. Med det i åtanke blir det ohållbart att tävla om lägsta pris för att vinna kundernas gunst. Du som varumärke gör dig själv en tjänst genom att tänka mer långsiktigt och attrahera kunderna på fler punkter än pris.
Intresse driver kundbeteendet i digitala kanaler
I sociala medier är skiftet till intressebaserade algoritmer på tydlig framfart med TikTok som det tydligaste exemplet. Aldrig förr har en plattform varit så snabb och så bra på att lära sig vad vi vill se utifrån hur vi interagerar med plattformen (i och med det uppstår förstås också många frågor om hur den kunskapen om oss används, men det är ett helt annat blogginlägg). Instagram Reels fungerar idag på liknande sätt och i framtiden kommer utvecklingen mot just intressebaserad innehållskonsumtion öka. Under Internetdagarna 2022 berättade Cecilia Victoria Kärrberg från Digitalsnack om trenden att vi går mer och mer bort från att "kolla" (check) våra sociala kanaler, till att titta (watch). Hon tog Spotify som ett exempel, där vi i början skapade våra spellistor själva, medan vi numera vill bli serverade spellistor som Spotify satt ihop utifrån våra lyssningspreferenser.
Så här tar det form i praktiken
Kontentan blir att innehåll kommer att stå ännu mer i fokus framöver än vad det gör idag. Vi kommer följa färre konton men konsumera mer innehåll. För att dyka upp i din målgrupps flöden på sociala medier, gäller det att skapa sådant som får dem att spendera tid med ditt innehåll. Där behöver du som företag ta ett helhetsgrepp kring din varumärkesplattform och kommunikationsstrategi för att se vad just ni kan göra.
Det är inte bara vad du skriver i captions eller säger i ljud som analyseras av algoritmen i sociala medier, även innehållet i bild och video scannas av. I takt med att AI-utvecklingen går framåt kan vi inte blunda för att det kommer att bli ännu viktigare framöver att tänka smart kring sitt bildspråk. Tänk på vilka attribut som finns i bild och video. Till exempel kan AI idag analysera bilder och berätta för oss vad personer har för kläder på sig, vilket humör man verkar vara på, plats, logotyper som syns i bild, årstid och så vidare. Har du en varumärkesplattform på plats är du en god bit på väg för att spetsa till ditt bildspråk.
Inget är heligt - Därför jobbar vi som vi jobbar
När vi gör en marknadsstrategi läggs stor vikt vid att bygga en strategisk grund med rötterna i data. Från den grunden baserar vi alla beslut som tas därefter oavsett om det gäller design, sociala kanaler eller tonalitet och budskap. Allt för att de företag vi jobbar med ska växa långsiktigt, bygga en genuin relation till sin målgrupp och kunna knyta sina marknadsaktiviteter till det som syns på sista raden i bokslutet.
Behöver du hjälp av oss? Hör av dig till Jennie-Lie så tar vi en kaffe!
Midnattsbris