Sommaren är skön när inkorgen ekar tom och dysterväder är på tillfälligt besök. Nu är rätt tid att skapa försprång till dina konkurrenter. Här är 41 idéer för dig som vill levla upp ditt game med enkla insatser. Sedan kan du vila ut i hammocken och njuta av att jobbet är gjort så att du kan skörda resultaten i höst.
Sommarguiden ger dig smartness
inom 7 områden
ON SITE
AFFÄRANALYS
OMVÄRLD
KUNSKAP
KREATIVITET
VÅRSTÄDNING
ON SITE
Se till så att hemsidan gör jobbet och att er SEO jobbar för organisationen även när du är ledig:
Se över så att det finns alt-taggar på era bilder på hemsidan för att optimera SEO
Kolla alla era metabeskrivningar och titlar på undersidorna för att optimera SEO
Gör en koll av brutna länkar på hemsidan för att optimera SEO
..och du, när du ändå är on site: kolla kontrastratio på hemsidan för att tillgänglighetsanpassa för dina kunders skull
👉 Vill du veta mer om SEO? Läs vårt blogginlägg “Vad är SEO?” Läs inlägg här
AFFÄR
Vi som människor behöver ledighet och tid för återhämtning, men affären och möjligheterna för din organisation kan behöva komma igång snabbare än vad du är redo i höst. Gör jobbet nu, så får du en lugnare uppstart efter semestern.
Följ upp produktutbudet – är det bra eller behöver det omarbetas? Gå igenom era erbjudanden och fundera på hur de behöver anpassas utifrån t.ex. omvärld eller lönsamhet.
Ta dig tid att ha öppnare samtal med kunder för att lära känna dem, förstå deras behov och generera insikter till produkt och erbjudande.
Identifiera och ta tid för att göra en plan för automatiska flöden för inbound marketing så att marknadsföringen kan jobba åt er medan ni gör annat.
Gör plan för hösten så att ni kommer igång med utfall på arbetet redan i augusti och september.
Behåll och attrahera värdefull kompetens genom ett medvetet employer brand-arbete.
Det kan kännas långt bort men midsommar markerar halvtid för året. Gör en plan för julen redan nu; vad ska ni erbjuda och hur ser planen ut inför julkampanjen. Vad behöver skapas och förberedas, av vem och när?
ANALYS
Sommartider är ofta bra tider för att prioritera analys som gör det operativa marknadsarbetet smartare. Med uppdaterade och korrekta insikter kan du fatta beslut som leder till bättre resultat.
Uppdatera personas baserat på målgruppinsikt från kunddata och annan data.
Studera målgruppsbeteenden för att förstå din kund och nå målgruppen på ett smartare sätt.
Undersök trender i annan relevant data för att fatta bättre beslut.
Kolla vilka sökord du rankar hyfsat på men som du kan optimera och få mer trafik och leads.
Analysera marketing automatisation-slingor och uppdatera strategi och plan för ett bättre resultat.
Djupdyk i SoMe-statistik och gör en content debrief för att förstå hur framtida innehåll kan träffar målgruppen bättre.
Ta tag i arbetet med social search och skapa försprång till konkurrenterna som inte hunnit med ännu.
Inventera den interna kunskapen och gör en plan för påfyllning.
OMVÄRLD
Det andra gör bra kan du göra bättre. Använd sommaren för att utforska omvärlden.
Spana in konkurrensen i digitala kanaler, vad gör andra som är bra som du kan förädla.
KUNSKAP
Fyll på biblioteket med mer kunskap inför framtiden så är du påfylld inför hösten och kan leda ditt team i rätt riktning mot framgång.
Lär dig mer om målstyrning, t.ex. OKR-modellen, för att sätta mål – och nå dem.
Förstå möjligheterna med AI alla verktyg som finns tillgängliga för att göra marknadsarbetet smartare.
...och apropå intåget med AI. Behöver ni interna policies för hantera och arbeta med AI?
Fundera på och hitta rätt tillfällen för höstens kunskapspåfyllnad genom kurser, utbildningar, konferenser eller workations.
Lista vilka områden du personligen vill bli en bättre growth hacker, marknadsförare eller VD inom.
Läs böcker, här är fyra vi gillar:
Copyboken av Mattias Åkerberg
Small Data av Martin Lindström
What Your Customer Wants And Can’t Tell You av Melina Palmer
Building Strong Brands av David Aaker
Gör som Barley Brewers Fest.
Vi hjälpte Barley Brewers Fest med varumärke och social assets. Så här ser de ut på Instagram idag: Se mer
KREATIVITET
Se över era ppt-mallar så att är uppdaterade utifrån design och funktionalitet.
Gå igenom redan använt content; vad kan återanvändas i nya format eller vinklar?
Ta hjälp av ChatGPT för att sätta höstens contentplan.
Pitcha nyheter till lokalpress, sommarens nyhetstorka innebar bra möjligheter att nå ut med era budskap.
Inventera bild- och filmbanken för att se vad som behöver tillföras.
Skapa playbooks av era ”best practice” för sälj och marknad.
Sätt riktningen för höstens kampanjplan så att du kan fatta bättre operativa beslut i höst.
Uppdatera mall-templates så de ser bra ut även i dark mode.
Se över ämnesrader i automatiska mall för högre öppningsfrekvens.
Gör en content plan för SoMe även till sommaren för att inte tappa fart.
VÅRSTÄDNING
Ta tag i PM som legat på vänt
Städa upp i Dropbox
Städa upp i Canva
Se över GDPR-policy
Rensa upp i mailen
Gör en genomlysning av LinkedIn så att du, eller de medarbetare som har kundkontakt, har uppdaterade profiler.
Få försprång från hängmattan. Hör av dig
till oss så gör vi jobbet åt dig.
Midnattsbris