SEO står för Search Engine Optimization. Det är det arbete man gör när man optimerar en webbsida så att den får bättre synlighet, högre ranking och mer organisk trafik från sökmotorer. Men vad är en sökmotor? Och hur fungerar det? Det reder vi ut åt dig.
Vad är en sökmotor?
En sökmotor är en webbplats eller programvara som används för att söka efter information på internet genom att skanna och indexera webbsidor. När en användare anger en sökfras i sökmotorns sökruta, matchar sökmotorn frasen mot ett sökindexet och returnerar en lista med relevanta webbsidor. Sökindex är som ett digitalt bibliotek med websidor. Internet spindlas hela tiden för att uppdatera sökindex med information, det innebär att din hemsida konstant indexeras.
Även algoritmer påverkar det resultat du får vid en sökning. Det innebär att sökträffarna rangordnas i en lista för dig för att matcha din sökning med relevanta resultat. Algoritmerna gör bedömning av sidans övriga innehåll och struktur, samt hur betydelsefull sidan är, samt inkluderar även aspekter som site speed och auktoritet. Exakt hur algoritmerna jobbar har alltid varit hemligt och leder ofta till spekulationer och diskussion.
Google har ca 92% av marknaden, men det finns såklart andra sökmotorer, t.ex. Bing.
Eftersom sökmotorer förmedlar trafik till webbplatser så är SEO ett avgörande verktyg för att säkerställa att ens webbplats rankar högt och når ut till målgruppen. En väl optimerad webbplats kan bidra till att öka trafiken och förbättra konverteringar.
Vad är sökmotorns uppgift?
Det är att ge användaren de mest relevanta resultaten.
Det finns två typer av resultat;
Organiskt, det kommer från sökindexet och är “gratis”.
Betald, från annonser (kallas SEM, Search Engine Marketing, t.ex. Google Ads).
Det här är den sponsrade listan med två eller tre sökresultat som ligger högst upp, ovanför de organiska resultaten.
SEM kan hjälpa dig att öka trafiken relativt fort på kort sikt men kräver kontinuerlig ekonomisk investering. Att arbeta med den organiska trafiken och nyttja kraften i SEO är en strategi som har längre startsträcka men som lönar sig på sikt. Allt innehåll som du lägger ut på hemsidan fortsätter nämligen leverera trafik så länge URLen finns kvar. Boosta trafiken med SEM, bygg volym på sikt med SEO.
Hur rankar man högt på Google?
Det finns många faktorer som är viktiga när det gäller att ranka högt på Google, dvs att alrogritmen bedömer din hemsida så pass relevant att den prioriteras högt i resultatlistan. Google är mån om att användaren får en bra upplevelse, därför rankar innehåll som ger besökarna en positiv upplevelse högre.
För att ranka högt på Google ska du ha en hemsida som är användarvänlig och som tillför målgruppen den information som de vill ha:
Skapa högkvalitativt och relevant innehåll: Skapa innehåll som är relevant för dina målgrupper och som ger ett mervärde. Tricket är att skapa unikt och engagerande innehåll som bidrar till att hålla besökare kvar på din webbplats längre.
Tips! Använd ChatGPT som idégenerator och få förslag på contentidéer.
Använd rätt sökord: Identifiera och använd relevanta sökord som människor faktiskt söker efter. Använd dessa sökord på strategiska platser på din webbplats, som i titlar, underrubriker och i text.
Använder du Hubspot? Funktionen Keyword Explorer ger dig förslag på relevanta sökord för ditt ämne. HubSpots Keyword Explorer ger dig även information om konkurrens, sökvolym och förslag på liknande sökfraser som du kan använda för att förbättra din sökoptimering ytterligare.
Förbättra din webbplats tekniska prestanda: Förbättra din webbplats laddningstid, responsivitet och sökmotorvänlighet. Detta inkluderar att optimera bilder, komprimera filer, använda rätt koder och etiketter och att göra webbplatsen lätt navigerbar.
Bygg upp kvalitetslänkar: Få andra högkvalitativa och relevanta webbplatser att länka till din webbplats. Detta kan göras genom att skapa högkvalitativt innehåll som andra tipsar om, samarbeta med andra inom din bransch och delta i olika sammanhang och nätverk.
Använd sociala medier smart: Sociala medier kan hjälpa dig att öka synligheten för din webbplats och generera trafik. Skapa engagerande innehåll för din målgrupp som tillför värde utifrån information, inspiration och kunskap.
Tips! För SoMe behövs grafiskt material, använd Canva som resurs för att göra mallar och snyggt content anpassat efter er grafiska profil.
Optimerad för lokala sökningar: Om din verksamhet riktar sig till en specifik region eller stad, se till att optimera din webbplats för lokala sökningar. Detta inkluderar att använda rätt sökord för din geografiska region, att lägga till din företagsadress och telefonnummer på din webbplats och att skapa en Google My Business-sida.
Exakt hur en hemsida prioriteras är hemligt, och viktningarna justeras kontinuerligt. SEO är ett levande och spännande område. Länkar till din sida har till exempel minskat i betydelse och för några år sedan informerade Google att popup-fönster gav lägre användarvänlighet. En responsiv design och en hemsida som är välorganiserad med lättläst och intressant innehåll är grunden för att optimera med en plan för SEO-arbete.
Jennie-Lie Wickström