AI, inbound marketing och så klassisk SEO. Nischade och nya begrepp utmanar dig som marknadsförare och företagsledare. Vad vi behöver göra för att bli attraktiva för kunder kan liknas vid att ställa upp ett fotbollslag som går matcher med tydlig taktik. Innehåll optimerat för vad din kund vill veta är en aspekt.
Här är 10 saker du kan göra idag för att synas mer på Google:
Sökordsoptimera dina bilder. Google har ett bildsök men förhållandevis få optimerar sina bilder för det. Skriv in Alt-text för din bild i publiceringsverktyget (i Squarespace heter det ”caption-text”) så maxar du både användarvänlighet och bildsökningar. Det bästa är att också döpa dina bilder logiskt, istället för ”IMG_4838”.
Skapa huvudrubriker och underrubriker. Det här är H1:or och H2:or (och H3:or osv) och tydliggör sidans struktur för Google. Sådant premieras. Fetmarkera alltså inte dina underrubriker, utan definiera dem i koden på sidan.
Anpassa titel och metabeskrivning. Titel och metabeskrivning är det som visas på serpen. Serp är resultatet som visas när du söker på Google och står för search engine results page. Din metabeskrivning ska vara optimerad för att matcha sökning så att Google förstår att du har svaret – och personen som gjort sökningen ska snabbt vilja klicka in sig hos just dig. Se det som ditt skyltfönster på Google.
Använd Googles verktyg för SEO. Läs denna text om att förstå din kund när du gör innehåll som avslutas med 3 tips från Google: Google Trends, Google Keyword Planner och Google Search Console.
Använd Google.se för att få fler ledtrådar. När du börjar skriva in ett sökord får du ofta förslag på utökade fraser, där har du en ledtråd som berättar vad andra söker på. Även fältet ”fler frågor du kan ställa” ger ledtrådar om följdfrågor du kan optimera på för dina olika undersidor.
Optimera dina undersidor. Vi har tidigare berättat att det är en missuppfattning att alla kommer till din sajt via entrédörren ”förstasidan”. Vanligare är att en potentiell kund landar på en undersida. Gå igenom din sajt så att dina undersidor är optimerade för olika sökningar utifrån 1, vad undersidan handlar om och 2, vad din målgrupp söker på. Detta behöver hänga ihop med kundresan.
Google premierar flera tjänster – använd dem. Vi pratar ofta om att ranka högt på Google och menar indirekt de organiska resultaten på förstasidan. Men när du kollar på Google så kommer du se att det finns flera sökrelaterade produkter som syns högt upp, t.ex. Google Maps, Google Business, Google Travel och ibland t.ex. Tripadvisor eller Restaurangkartan, beroende på bransch. Inventera hur det ser ut för din bransch: var behöver du antingen registrera dig eller optimera din närvaro för att du ska synas på dessa ställen som Google lyfter fram till din fördel.
Ha en plan för världens största doldis-sökmotor. Vilken då, kanske du undrar? Jo, YouTube. Den placeras i kategorin ”doldis” eftersom vi mest tänker på YouTube som sociala medier. Men här söks det på massor. Om ditt företag någonsin lagt upp rörligt innehåll så är chansen stor att ni valt YouTube. Men har ni optimerat innehållet för sök? Gör det genast. YouTube premieras av Google och kommer upp bland sökresultaten även om innehållet är rörligt. Eftersom få andra aktörer optimerar för sök på YouTube så finns mycket vinning att dra nytt av.
Dra nytta av long tail. Vissa sökord har tuff konkurrens vilket gör ditt utgångsläge utmanande. Om många aktörer tävlar om samma nyckelord ska du dra nytta av long tail. Det innebär sökfraser som är mer specifika och nischade och som kan bli lättare att fånga. Säljer du taktält och har gjort din research så vet du att sökordet taktält har trendat rejält och du har koll på de vanligaste sökningarna. Testa ”taktält för Tesla” eller ”taktält för pickup” för att fånga upp två olika målgrupper men som båda är nyfikna på taktält. Sökvolymerna är mindre, men chansen att synas högt i serpen ökar. Dessutom ökar även att det är rätt målgrupp som besöker din sajt, och faktiskt konverterar.
Använd AI-tjänster smart. De ska inte göra hela jobbet åt dig, men använd som grund för ditt innehåll. Microsoft står bakom ChatGPT och integrerar tjänsten i sin sökmotor Bing, och Google kontrar med Bard. Vi behöver göra ännu mer nischat och spetsigt innehåll för att skapa framgång när SEO och AI samspelar på planen, eftersom AI-baserade chat-robotar förfinar våra frågor.
Sara Rönne