Ditt ledarskap och hur du behandlar dina medarbetare är ingen dirty little secret längre. Om dina ledare (och du) beter dig som skit, så kommer du tillslut att spola ner ditt varumärke i toaletten. Om vi har lärt oss något under 2024, så är det att ledarskap inte bara påverkar hur ett företag fungerar internt – det formar också hela varumärket. Och i slutändan affärerna. Jag behöver väl bara nämna Djerf Avenue så fattar du vad jag pratar om. Annars har du en Googling att göra.
Så, hur kan vi som ledare ta ansvar för både vår kultur och vårt varumärke? Varsågod: här har du 5 löften som du kan börja, eller fortsätta, med under 2025.
1. Våga vara ditt varumärke – från insidan och ut
Så är det. Vi kan helt enkelt säga att du säljer en del av din själ till ditt varumärke. Krockar dina värderingar med varumärkets? Då är du fel ute. Byt jobb eller tänk om.
Vi kan inte längre slänga oss med fina, stora ord på våra hemsidor för att sen leva ett hemligt dubbelliv. Det har egentligen aldrig funkat. Men idag pratar människor mer om sina ledare och arbetsplatser öppet, både fysiskt men också digitalt. Vilket betyder att er kultur kommer att pratas om och om det inte linjerar med varumärket, ja då har du ett problem.
Löfte för 2025:
Du som ledare måste köpa in på varumärket och våga leva det. Fullt ut. Inga fallskärmar. Annars tappar du förtroendet snabbare än du hinner skicka ut en pressrelease.
Tips:
Har du koll på varumärkets värderingar – inte? Dags att höra av dig till Hampus för att reda ut det.
Stämmer era värderingar verkligen överens med hur ni jobbar internt?
2. Du är en människa - ingen robot
Stängt in dig på toaletten något senaste för att släppa ut känslorna? Dumt gjort! Att visa känslor som ledare är allt. Du är en människa, och genom att visa dig mänsklig bygger du både förtroende internt och externt.
Löfte för 2025:
Människor vill inte ha perfekta ledare, de vill ha ärliga ledare. Men ärlighet kräver balans. Det handlar inte om att dela alla misstag utan om att stå för det man gör och visa att man vill bli bättre.
Psst..jag pratade nyss med en ledare som minst en gång i månaden delade med sig av en lärdom. Alltså något som hen förmodligen gjort eller tänkt fel kring och vad hen lärt sig av det. Vad tror du händer i den kulturen? Vilken hjälte!
Tips:
Våga säga "Jag hade fel" när du behöver. Det visar att du är trygg i ditt ledarskap.
Var personlig i din kommunikation – men (jag vet att jag tjatar) håll fast vid företagets värderingar.
3. Gör något eller dö långsamt
Passivitet är döden för både ledarskap och varumärken. När kriser uppstår måste du som ledare vara den som står längst fram och agerar. Snabbt, tydligt och med integritet. Ibland kan du också behöva stå längst bak och stötta andra i teamet.
Världen har ju gått igenom en del kriser de senaste åren. Många pågår fortfarande. Tänker inte ens nämna allt vid namn. Men företag som har reagerat långsamt, inte ställt om eller utvecklats har de facto tappat i både varumärkeskapital och förtroende. Och tyvärr har det i vissa fall lett hela vägen till konkurs.
Löfte för 2025:
Ta och tämj den där elefanten i rummet. Den är faktiskt bara i vägen.
Du behöver ta ansvar och kommunicera tydligt, både internt eller externt. Tystnad eller undvikande skapar bara fler frågor och mer osäkerhet. Det vill säga: människor slutar göra och börjar tveka.
Tips:
Agera snabbt – men alltid med dina värderingar som kompass.
Stanna till om du hör ordet "vi har alltid gjort såhär" komma ur din mun. Vad skulle hända om du istället provade: "Vi har alltid gjort såhär, så låt oss testa något annat."
4. Du är ingen robot, men använd en
Bara den här veckan har AI hjälpt mig produktutveckla, sammanställa data för att effektivisera processer och förberett mig för medarbetarsamtal. De AI-verktyg vi har tillgång till idag är långt ifrån bara textgeneratorer och skapare av bilder som ser helknasiga ut. Du behöver lära dig att använda dem på ett effektivt sätt. Leda dem. Precis som du gör med dina mänskliga kollegor.
Helt ärligt, börjar du inte anamma tekniken nu kommer din tid som ledare snart vara över.
Löfte för 2025:
Lägg till både tid och pengar för att komma igång med relevanta verktyg. Du kan inte bara trycka på köpknappen och hoppas att allt löser sig. Teknik utan mänsklig insikt, vägledning och struktur är meningslöst.
Se det som din superkraft, du <3 AI.
Tips:
Budgetera för interna och externa kostnader för 2025. Ja budgeten kanske är satt, men vet du? Det här kan inte vänta ett år. KBK. Kör bara kör.
Börja smått. Välj ett område och sätt dig in ordentligt. Hur ska du skapa effektiva GPT:er? Inom vilka områden kan AI avlasta dig? Se möjligheterna, för de är många!
5. Varumärke + ledarskap = kultur
"Det där tar HR hand om"
Kultur är inte en knapp du kan slå på eller av, en checkbox du kan checka av. Kulturen blir ett resultat av ditt långsiktiga ledarskap och hur väl ni lyckas leva varumärkets värderingar i vardagen.
Som ledare har du en viktig roll. Du sätter stämningen och där har vi det: kulturen.
Löfte för 2025:
Om du påbörjar alla fyra steg innan det här femte så kommer du börja se resultat på kulturen. Känns det motigt? Tänk såhär: Om du vill att dina kunder ska lita på dig, måste dina anställda känna samma sak. Och det börjar med dig som ledare.
Tips:
Investera i medarbetarnas välmående – det är grunden för en hållbar kultur.
Gör anonyma undersökningar för att få ärliga svar om kulturen idag. Be gärna om tips till dig som ledare. För kom igen, vi alla har saker vi behöver utveckla (KUL).
Följ upp. Ofta. Det är ett långsiktigt arbete där hästjobbet görs i vardagen.
Ledarskap är inte en roll, det är ett ansvar
Nej alla har inte rollen Chef på papper. Men en ledare är mer än bara chefer. Det är faktiskt precis exakt just det här som ligger till grund för att vi på Midnattsbris redan har påbörjat skapa vår alldeles egen ledarskapsutbildning.
För alla människor som är hos oss är ledare i någon situation och de påverkar både kulturen och varumärket. Därför behöver vi synka vad som är ett härligt, tydligt "Breezy"-ledarskap.
Börja se dig, teamet och ditt varumärke som ett. Saknas en del så fallerar allt. Men finns allt på plats så skapas magi (och klirr i kassan).
Må 2025 vara med dig.
Jennie-Lie