Chief Wellbeing Officer - CWO

Chief Wellbeing Officer - CWO

Glad kvinna i fokus med många människor i bakgrunden
Glad kvinna i fokus med många människor i bakgrunden
Glad kvinna i fokus med många människor i bakgrunden

Kan lönsamhet och välmående hänga ihop? Mer och mer studier och fakta tyder på det. Kollar man på Brilliant och Bisnodes senaste studie om “Hur starka medarbetarrelationer hänger ihop med lönsamhet”, kan vi snabbt dra slutsatsen att företag som vill växa även behöver ta hand om sina medarbetare.

En ny roll på intåg - CWO

Redan år 2009 kom Fast Company ut med en artikel med rubriken “New roll needed; Chief Wellbeing Officer”. I USA har man idag börjat implementera rollen, främst inom sjukvården, men nu börjar också buzzet gå här hemma i Sverige då stora aktörer som McKinsley och Deloitte börjat prata om titeln.

Vad gör en CWO?

Det krävs en speciell förmåga att kunna sy ihop medarbetares fysiska och mentala mående, med att samtidigt prestera på arbetet. Men fler och fler efterfrågar arbetsgivare som tar hand om sina anställda och har ett hållbart synsätt på människorna i företaget.

En CWO syr ihop allt detta på ett övergripligt sätt och ser till de anställdas bästa. Det handlar om att känna medarbetarna och vad de behöver. Någon kanske behöver utrymme för fysisk träning, en annan behöver träna mindfulness och en tredje behöver få i sig mer balanserad näring.

En bra sammanfattande mening hittar vi i Jen Fishers arbetsbeskrivning hos Deloitte i USA.

”As the chief well-being officer in the US, Jen drives the strategy and innovation around work-life, health, and wellness to empower Deloitte’s people to be well so they can perform at their best in both their professional and personal lives”.

Människor som mår bra presterar bättre

Det är i denna tes allting börjar, och när du säger det högt så är det rätt logiskt? Att vara på en arbetsplats där du känner dig välkommen, hört och behövd, det skapar trygghet som i sin tur ger dig möjligheter att prestera på topp. En Cheif Wellbeing Officer ser till att skapa tydliga policys, induviduallisera åtgärder och samtidigt rapportera till andra områdeschefer om hur arbetsplatsen just nu upplevs och vilken människa som behöver vilken åtgärd.

Om vi lite snabbt räknar på att en vuxen människa spenderar ungefär 50% av sin vakna tid på arbetet, och sen lägger vi till resor till och från arbetet, kanske lite kvällsjobb eller tankar på arbetsuppgifter, så hamnar vi kanske snarare på 70% av sin vakna tid. Då har vi 30% av tiden kvar till familj, hem, vänner, övriga måsten och att hinna ta hand om sig själv, du hör själv hur orealistiskt det låter? Här gäller det för företag att tänka om och tänka nytt.

När människor mår bra ökar lönsamhet och tillväxt

Det finns såklart massvis med olika räkneexempel på hur en CWO bidrar till ökat lönsamhet och tillväxt. Parametrar som sjukfrånvaro, peronalomsättning, rekryteringskostnader, engagemang, produktivitet och säljresultat är några av de områden där en CWOs resultat verkligen syns.

Trots att vi ser fantastiska siffror på hur viktigt det är med medarbetares välmående, så finns det fortfarande ett glapp mellan chefer och medarbetares syn på dess betydelse. I Deloittes ”Human Capital trends 2021” har 3600 chefer och 1100 anställa gett sin syn på vikten av de anställdas välmående. Hos cheferna hamnade det på plats 8 av 10 medan det kom på plats 3 av 10 hos de anställda. Men ska vi se något positivt i detta så brukar sånna stora meningsskiljaktigheter vara början för förändring. Speciellt för de företag där rätt kompetens är nödvändigt för att ens kunna existera.

Stärk ert employer branding med CWO

Så varför bryr vi som en varumärkesbyrå oss om detta nya fenomen? Jo förutom att vi själva försöker skapa Sveriges bästa arbetsplats inom kommunikation, så arbetar vi dagligen med Employer branding. Employer branding, eller arbetsgivarvarumärke som det heter på svenska, är ett ord som trendar högt i marknadsföringsvärlden just nu, att hitta rätt kompetens och skapa attraktiva arbetsplatser. Här ser vi en uppåtgående trend på att medarbetare börjar efterfråga tydliga svar och riktlinjer på hur företag arbetar med frågor inom välmående, och vad företaget kan erbjuda dig som människa.

Därför är det viktigt att ni också är duktiga på att kommunicera ut era insatser och berätta om er arbetsplats. På så sätt kommer du lättare kunna attrahera rätt kompetens, men också bibehålla kompetensen och öka engagemanget på arbetsplatsen. Och du vet väl att ett budskap som kommer från en medarbetare har enligt Ongig(https://blog.ongig.com/employee-branding/12-killer-facts-on-employee-branding/) 561% större spridning än om det kommer direkt från varumärket.

Hur gör man för att komma igång? 

Det räcker inte att företag erbjuder försäkringar och tjänstepension, välmåendet hos arbetarna är ett arbete som behöveer ske daligen.

Att avsätta tid

Ge utrymme under dagarna för såväl fysisk som mental hälsa för medarbetarna. Som tillexempel har Google 20% av arbetsdagen öronmärkt till “Self-care”.

Hälsokontroller

Företag kan genomföra regelbundna undersökningar på hur medarbetarna mår och man kan också erbjuda hälsokontroller.

Utbildning

Se till att ha löpande utbildning inom fysisk och mentalt välmående. Undersökningar och kontrollerna som görs kan ligga till grund för vilken utbildning som behövs eller efterfrågas just nu.

Hälsa och välmående är lika strategiskt viktig som tillexempel utveckling, innovationer eller sälj. Snart tror, och hoppas, vi att CWO-funktion kommer finnas på varje arbetsplats. Så börjar redan nu justera era budgetar för att ta höjd för hälsokontroller, åtgärder och aktiviteter för medarbetarna. Vi lovar, du kommer inte att ångra dig när du snabbt kommer se resultat på både engagemang och siffror.

Jennie-Lie Wickström

Vill du prata marknadsföring med JL?

Vill du prata marknadsföring med JL?

Vill du prata marknadsföring med JL?

Kontakta mig här ↗

Relaterade inlägg