På bara några år har Marketing Automation gått från att vara rätt okänt med endast ett fåtal aktörer, till att bli en av de vanligaste marknadsföringsstrategierna för tillväxtföretag. En viktig del av marketing automation är systemen som används och i de flesta fall använder man en kombination av flera olika. Även kallat “marketing stack”. I takt med att branschen har växt har även utbudet av verktyg blivit fler och idag kan det kännas som en djungel att hitta rätt mix av verktyg.
Vad är Marketing automation stack?
Låt oss börja med att titta på definitionen av Marketing Stack - En samling av sammankopplade mjukvaror som används för att underlätta och utföra marknads- och försäljningsaktiviteter. I kombination med ordet automation blir det mjukvaror som används för att automatisera marknadsföringen. En bra mix består ofta av verktyg inom e-postmarknadsföring, CRM och dataanalys.
Det mest välkända verktyget HubSpot
Du som läser det här inlägget har förmodligen inte missat verktyget HubSpot. Ett av de första verktygen inom Marketing Automation och som såg styrkan att koppla ihop automatiseringen med CRM system. Men även om HubSpot fortfarande är störst och mest välkänd, och ett verktyg som flera av våra kunder använder, så är det inte säkert att det är rätt för just dig och din organisation.
Fördelar och nackdelar med HubSpot
HubSpot är redan från början främst byggt för inbound marketing, och ett verktyg som förenar marknadsförare och säljare. Det gör att det mest flyter på riktigt bra, nästan sömlöst med allt från hemsidan - leads generering - till faktiska avslut. Genom att välja HubSpot som en helhetsleverantör så blir också onboardingen snabb och smidig eftersom HubSpot hjälper dig hela vägen i alla delar.
Men som med allt annat i livet så är fördelarna och kopplade till nackdelar. Nackdelarna som du kan stöta på är att HubSpot är ett rätt mastigt verktyg vilket betyder att om du vill koppla på alla delarna så blir det rätt kostsamt och det kan vara svårt för mindre företag, eller företag som är i början av sin tillväxtresa, att motivera kostnaden. Dessutom kan HubSpot alla funktioner kännas rätt övermäktigt och du behöver en person som kan ha ägandeskap över att sätta upp rätt flöden och kunskap kring hur du använder verktyget på rätt sätt.
Fördelar och nackdelar med olika verktyg i sin stack
Vill du hellre börja testa vad du faktiskt behöver och kommer använda i din stack så kan det vara en ide att testa olika leverantörer för olika delar i din automatiserade marknadsföring. Det gör att du kan vara mer flexibel när det kommer till priser och prioritera vad du och ditt team verkligen behöver.
Nackdelarna är att det tar längre tid med onboarding, eftersom att varje verktyg själv har en onboarding process, och sen ska också verktygen integreras med varandra (det är ett viktigt steg att ha koll på när du väljer verktyg, att de kan integreras med den stack du har idag). En annan nackdel är att om du skulle ha turen att växa snabbt så kan du också växa ur verktygen och ändå behöver välja en större dyrare lösning, vilket betyder att en ny onboarding och lärandeprocess måste ske.
Vad finns det för verktyg att välja på?
Så inom dessa olika behov, vad har du för verktyg att välja på? Idag finns det över 2000 företag som tillhandahåller tjänster inom marketing automation. Så låt oss lista våra favoriter som vi tror att även du kommer att uppskatta.
Helhetslösning
Hemsideverktyg
Wordpress med plugin Gravity Forms
E-postverktyg med automation funktion
CRM Verktyg
Integrationsappar
Olika stacks beroende på storlek eller ambition på företaget
När du väljer vilka verktyg som ska ingå i din automation stack så är det viktigt för dig att ha koll på vad er ambitionsnivå är och hur ni planerar att växa kommande åren. Så här är våra favorit stacks till dig.
Litet företag
Hemsida - Squarespace
E-post - Squarespace
CRM verktyg - Lime
Integrationsverktyg - Zappier
Mellan företag
Hemsida - Squarespace
E-post - Mailchimp
CRM - Salesforce
Stort företag
Hemsida - Wordpress (Går också att använda HubSpots egna verktyg men du har mindre frihet i det verktyget än i wordpress.)
Helhetslösning på allt annat - HubSpot
Alternativ Stort företag
Hemsida - Wordpress
E-post - Voyado
CRM - Salesforce
Nu har du fått en del grundkunskap i vilka verktyg som kan vara relevanta för dig och din organisation. Känns det svårt och krångligt att komma igång, vi lovar att om du bara tar steget och bestämmer dig för vilket verktyg som känns rätt för er, så har alla dessa företag ovan riktigt bra onboarding och hjälper er igång. Visste du också att av marknadsförare som kommer igång att arbeta med automatiserad marknadsföring så känner 68% att man blir mer träffsäker i sina budskap, och hela 45% upplever att det blir en bättre kundupplevelse. Vilket i sin tur skapar en positiv känsla kring hela ditt varumärke.
Jennie-Lie Wickström