Kund
Taus
Leveranser
Vi ser till att kvinnor hyllas för sitt ledarskap
Årets Taus är ett initiativ som skapats för att lyfta fram goda förebilder som kan inspirera andra att bli bättre ledare. Det långsiktiga målet är att öka andelen kvinnor bland regionens ledare, företagare och i bolagsstyrelser i Jämtland och Härjedalen.
Därför är det viktigt
Av länets 6831 företagare är 26% kvinnor (Region JH, 2023). Dessutom behövs kvinnor i fler ledande roller i både styrelser, ledningsgrupper och affärsområdesledning. 16% av Sveriges VD:ar är kvinnor, trots att forskning visar att ett jämställt ledarskap ger högre lönsamhet. (SCB, BCG). Med Årets Taus hjälper vi till att ändra på det genom datadriven kommunikation och särskiljande varumärkesarbete.
Urkraft, klokskap och driv
Tillsammans med alla initiativtagarna utforskade vi drivkrafter, mål, utmaningar och möjligheter för varumärket. Processen ledde oss från en vision till ett inkluderande energigivande varumärke som tar plats utan att vara kaxigt. För att lyckas med positioneringen behövdes ett namn som reflekterade utmärkelsen. Vi valde namnet “Taus” för att det är lokalt förankrat i Jamskan och dessutom utstrålar urkraft och framtidstro.
Personligt fokus utan filter
Vi valde att använda hemsida som navet i marknadsföringen. Där fokuserade vi på att förklara vad “Årets Taus” var, hur det gick till och när tiden var rätt även lansera alla kandidater. För att öka kännedomen skapade vi mallar för digtala kanaler som alla engeragerade i “Årets Taus” kunde använda för att sprida ordet. I de egna kanalerna för “Årets Taus” Lade vi stor vikt vid personporträtt på kandidaterna.
Maria Svensson Wiklander, medgrundare Gomorron Östersund & The Remote Lab
Att synliggöra unga ledande kvinnor i regionen bygger inte bara deras framtid, utan allas vår framtid.