Kund
Astrid
Leveranser
Längs med en liten kullerstensgata i centrala Östersund hittar du Astrid. Bakom den bastanta trädörren väntar en kulinarisk upplevelse med asiatisk twist du sent ska glömma.
Låt dig omfamnas av den varma atmosfären som präglas av stämningsfull belysning, råa stenväggar, mörka träslag och mjuka textilier. En magnifik plats att njuta av tillsammans. På menyn hittar du bara rätter bestående av mycket noga utvalda råvaror. Astrid gör alltid sitt yttersta för att leverera dig en riktigt fin smakupplevelse. Vill du förhöja känslan? Njut av våra populära sharing platters som erbjuder allt från broccolini och drottningkammusslor till tonkatsu och ssäm med fläsksida. I baren hittar du särskilt handplockade viner som lyfter smakerna i varje rätt. När det var dags för restaurangen Astrid att se dagens ljus fick Midnattsbris uppdraget att ta fram en lanseringsplan, tonalitetsguide och grafisk profil inklusive trycksaker, foto och film. Ett spännande uppdrag med utmaningen att väva samman ett modernt uttryck med den asiatiskt inspirerade meny som serveras.
En idé om Astrid
När Daniel kom till oss fanns Astrid bara i hans huvud som en idé. Därför började vi med ett uppstartsmöte där vårt uppdrag är att ta reda på alla tankar och visioner som Daniel hade om vad Astrid skulle bli. Utifrån den information som framkommer på uppstartsmötet satte vi ihop en prioritetslista med aktiviteter som behövde produceras för att förverkliga bilden av Astrid. När det kommer till fine dining är upplevelsen och atmosfären av yttersta vikt. Precis allt som kunden kommer i kontakt med påverkar hens upplevelse. Därför lades extra mycket energi på att ta fram grafiskt material, en tonalitet och bilder och video som förmedlar rätt känsla samtidigt som det är funktionellt. Mycket av materialet som skapas ska användas av Astrids kunder både inför och under deras besök.
Design
Inspirationen till den grafiska profil Midnattsbris skapade till Astrid kommer från avskalad, luftig japansk design, där fokus ligger på de små detaljerna. De som även är så viktiga i det Astrid presenterar för sina gäster. Vi använde enkla men effektfulla designmässiga uttryck, men med varmare, jordigare färger som speglar Astrids atmosfär. Logotypen är skapad i samma anda, med detaljen i A:et som för tankarna till det asiatiska tillsammans med ett mer rundare och vänligt och inbjudande R.
Tonalitet & bildspråk
När vi tar fram en tonalitet för ett varumärke omvandlar vi det till en person att utgå ifrån. Hur hade Astrid pratat om hon varit en person? Genom att göra det förkroppsligas tonaliteten: Astrid är målande med orden i sina beskrivningar, men utan att sväva iväg och bli otydlig. Hon tänker efter innan hon pratar och väljer sina ord noggrant. Men kan samtidigt unna sig att vara en smula lekfull med språket. Det hör dock till ovanligheterna. Astrid är värdig och vill uppfattas som sådan. Därför är hon också återhållsam med utropstecken. Utifrån dessa riktlinjer gjorde vi ett urval av ord och uttryck som Astrid tycker om att använda. Genom att personifiera varumärket på det här sättet gör vi det enklare att behålla samma tonalitet genom all kommunikation. Det bidrar till att göra tonaliteten mindre abstrakt och mer användbar. När du besöker Astrid är det ingen tvekan om att det är matupplevelsen som står i fokus. Det finns en passion för kreativ matlagning och den ska få komma fram i bilder och video. Därför är visuellt material på rätterna viktiga i Astrids bildspråk. Men även på den delade upplevelsen, gemenskapen och den varma stämningen hos gästerna. Den genomgående känslan är inbjudande och varm. Även om mycket händer på Astrid får känslan i bildspråket aldrig övergå till stökig. Så för att lugna bilder där mycket händer redigeras de i svartvitt. Astrid är fine dining – utan att kännas stelt.
Daniel Hermansson, ägare Astrid
Jag tycker Midnattsbris är världsklass! Dom uppfyller mina förväntningar och levererar ofta mer därtill. Jag skulle aldrig vända mig till någon annan.