Typsnitt har funnits med oss sedan urminnes tider. Från etsade stenar till idag där vi konstant blir bombarderade med bokstäver i allt från skyltar i butiker till rubriker på en nyhetsapp och vägskyltar. Alla med olika typsnitt, vars form och kontext gör olika intryck på oss. Vilket intryck vill du göra? Beroende på svaret kan det vara läge att se över sitt val eller skapa ett eget typsnitt. (Något vi gjorde för oss själva )
Få typsnitt får stort genomslag och majoriteten är de som kommer som standard i datorer och program. Och där stannar de flestas egna aktiva val av typsnitt. Det är därför Comic Sans alltid används på dokument i förskolan (till alla designers förtret). I varumärkesvärlden ses standardtypsnitt som en backup. Alltså ett typsnitt vi bara använder när det inte är tekniskt möjligt att använda varumärkets egna typsnitt.
Valet av typsnitt ska förstärka varumärkets känsla och röst. Det är den visuella motsvarigheten till tonen. Typsnitt låter oss vara lekfulla i form (Hej igen Comic Sans) eller SKRIKIGA bara genom att använda dess majuskuler (stora bokstäver). Text kommunicerar alltså inte bara sitt innehåll men även genom sin form.
Rätt val av typsnitt kan få stor effekt, stärka varumärkeskännedomen eller till och med ta den ledande rollen för ditt varumärkes igenkänning. Läs här om hur Kellogg’s nyligen skapade ett typsnitt “som alltid funnits”.
Att välja ett typsnitt eller skapa eget?
Det finns ett oändligt antal typsnitt att tillgå på nätet. Det kluriga är att lista ut vilket som inte bara passar ditt varumärke, men som även finns i tillräckligt många vikter (tjocklek), kursiv stil och med rätt språkstöd. Å, Ä och Ö finns ju som bekant inte i alla språk. Första steget i att leta ett mer unikt, men ändå fullt funktionellt typsnitt startar därför ofta hos de större typsnittsbyråerna eller samlingssidorna där typsnitt kan testas och jämföras. Eller såklart med ett mail till Linda.
Nästa steg är att köpa en licens. Att navigera typsnittslicenser kan kännas som att försöka ta sig fram i en djungel då det i stort sett alla som skapar typsnitt har unika licenser. Standardiserade licensformat finns inte. Antal views på din hemsida, användare som behöver tillgång, om den ska tryckas eller användas i en logotyp är alla saker som kan påverka vilken licens du behöver. Just denna process är något som gör öppna typsnitt från ex. Google attraktiva för många. Tyvärr bidrar detta till det som nu kallas “blanding”, där alltför många varumärken till stor del liknar varandra.
Alternativet då, att skapa ett eget typsnitt? Det ger såklart en enorm frihet i såväl form som användande, språkstöd och även möjlighet att bygga in egna symboler eller logotypen i typsnittet. (Spana in vårt eget typsnitt här ↗) Men, att skapa typsnitt är en relativt lång process och en av få delar av design som inte har kommit så långt gällande automatisering eller användning av AI — just för att teknologin hittills har haft svårt att tolka interaktionen mellan text och bild som uppstår i skapandet av typsnitt.
I dagsläget fokuserar AI för typsnitt mest på att lägga till en effekt på ett existerande typsnitt eller att utifrån specifika keywords skapa “nya” typsnitt. Det som saknas är just det detaljfokus i individuella bokstäver, siffror eller symboler (glyfer för oss invigda) som är en så viktig del av typsnittsdesign. AI kommer nog inte heller bli en cure-all även när den blir bättre på skapandet just eftersom typsnitt är svårt att navigera licensmässigt och den behöver träna på befintligt öppet material. Här kommer risken för “blanding” igen.
Att spå in i framtiden är aldrig lätt, men det är svårt att se hur typsnitt inte kommer behöva input från människor på detaljnivå under skapandet men hjälp att automatisera de mer systematiska delarna som normaltillriktning, det vill säga mellanrummen mellan alla bokstäver och tecken, skulle definitivt vara uppskattat redan nu.
Så, vad ska du välja? Det beror helt enkelt på ett antal faktorer, tid - såklart, men även hur stort fokus just text kommer att ha i kommunikationen och representationen av ditt varumärke, samt var du vill kunna synas.
ROI för egna typsnitt
Trenden just nu är att många större företag väljer att få egna typsnitt skapade. Det är förståeligt med tanke på att uppstartskostnaden väldigt snabbt kompenseras av just avsaknaden av licenskostnader och begränsningar i distribution och format. Som bonus får de också såklart full kontroll över alla delar som påverkar intrycket av deras varumärke. Den längre uppstartssträckan med att skapa ett eget typsnitt slukas också lätt av tiden det tar att genomföra en varumärkesuppdatering. Såklart kan dessa fördelar också tillämpas på mindre företag.
Så, what’s your type? Och vad säger det om dig?
Linda Stridh Creed