Om du hänger mycket i marknadsföringsvärlden har du förmodligen hört termen "inbound marketing". Men vad betyder inbound marketing? I det här inlägget förklarar vi inbound marketing och vad det kan tillföra din marknadsföring och försäljning.
Inbound marketing en marknadsföringmetod som fokuserar på att attrahera kunder genom relevant och värdeskapande innehåll. Inbound marketing handlar om att skapa en upplevelse för din publik som är lärorik, engagerande och värdefull, och som i slutändan får dem att konvertera. Inbound marketing är ett annat sätt att nå dina blivande kunder jämfört med traditionell marknadsföring.
“Inbound marketing handlar om att skapa en upplevelse för din publik som är lärorik, engagerande och värdefull, och som i slutändan får dem att konvertera. ”
— Hampus Wickström, strateg på Midnattsbris
Med traditionell marknadsföring betalar du för att dyka upp i människors närvaro, både fysisk och digitalt, oavsett om ditt budskap är relevant för målgruppen eller inte. Du riskerar alltså att avbryta dem med irrelevanta eller oönskade budskap och förlora din konvertering.Tack vare en mer digitaliserad och utvecklad teknik är vi många som insett värdet av att inte behöva nås av alla varumärken och budskap, både som privatperson och i jobbet. Vi vill ta del av sånt som vi blir intresserade av, som lär oss något av eller som vi behöver hjälp med.Varför är inbound marketing bra?Inbound marketing är en ypperlig strategi för dig som vill växa långsiktigt. Det fungerar bra eftersom du kan skapa ett långsiktigt värde för din målgrupp när du delar med dig av din kunskap som löser målgruppens problem. Du gör det genom att regelbundet skapa relevant innehåll (content marketing) som distribueras genom automatiska flöden (marketing automation). Inbound marketing fungerar både för dig i B2C och B2B.Hur fungerar inbound marketing?Hur inbound marketing fungerar blir tydligast genom att berätta om det med ett exempel, så följ med nedan!
Du är en trädgårdsarkitekt. Anta att du är en trädgårdsarkitekt och vill ha kunder som behöver åtgärda sin trädgård på något sätt. Som med allt annat så finns det vissa saker man kan göra själv, och vissa saker man behöver anlita en expert för.Om du bygger upp din kunskapsbank där du visar alla saker kunden kan göra själv, kommer hemmaträdgårdsfixarna att använda dig som kunskapskälla och ha dig top of mind till den dagen de behöver anlita experthjälp.
Midnattsbris