Ett varumärke består kortfattat av en identitet och en grafisk profil. Identiteten består av era värderingar, visioner och övertygelser. Det formas av hur ni agerar, kommunicerar och vilken kultur ni har. Den grafiska profilen definierar hur ni ser ut med hjälp av färger, typsnitt, logotyp och annat visuellt.
Ett välvårdat varumärke är en fantastisk tillgång för hela organisationen. Det gör det lättare att attrahera både kunder och arbetskraft. Men ett varumärke som ingen tar hand om kan ibland ha motsatt effekt. Ett av de vanligaste misstagen många gör med sitt varumärke är att de helt enkelt inte gör något. De kör på i samma hjulspår och låter varumärket utvecklas utan att själva styra riktningen.
Med andra ord: se till att behandla ert varumärke som den strategiskt viktiga tillgång det faktiskt är! För att komma igång med er varumärkesvård har vi tagit fram tre smarta tips för hur ni kan tänka och agera.
1. Bestäm hur ni vill uppfattas och se till att alla internt har koll på det
Nyckeln till ett starkt varumärke är långsiktigheten. Att uppfattas på samma sätt under en lång tid skapar trygghet och pålitlighet. Bestäm hur ni vill uppfattas och hur ni ska agera. Exempelvis ”Vi ska utmana branschens normer men göra det på ett vänligt vis”, eller ”Vi ska vara ett tryggt alternativ som alltid levererar högre kvalitet än våra konkurrenter”. När ni har bestämt er måste ni se till att alla internt har koll på på, och förstår, den utstakade varumärkesriktningen.
2. Fråga era kunder och medarbetare kontinuerligt hur de uppfattar varumärket
Om ni inte vet kommer ni inte kunna förbättra. Det är en bra regel när det kommer till varumärkesbyggande. Er självbild skiljer sig alltid från kundernas och därför måste ni fråga dem hur de uppfattar ert varumärke.
När ni ska stämma av uppfattningen internt hos er själva kan det vara smart att fråga medarbetarna separat från ledningen eftersom att självbilden ofta skiljer sig mellan de olika grupperna.
3. Se till att alla kontaktytor är fräscha och uppdaterade
När ni vet hur ni vill uppfattas, hur ni tycker att ni själva uppfattas och vad kunderna tycker om er är det dags att checka av kontaktytorna. Lever de upp till målbilden? Det handlar om allt från firmabilar till hemsida, sociala medier, annonser, kontor och säljarnas tonalitet.
Det bästa ni kan göra är att steg för steg identifiera alla kontaktytor som både befintliga och potentiella kunder kan tänkas ha med er. Därefter skapar ni en kontroll-intervall för varje kontaktyta där ni exempelvis bestämmer att en gång i månaden ska vi se till att alla firmabilar är tvättade och hela. Eller att ni en gång per kvartal går igenom era sociala medier och ser till att tonaliteten är rätt och att era beskrivande texter fortfarande stämmer.
Det är inte svårt att ta hand om ett varumärke, men du måste göra det hela tiden!
Hampus Wickström