Nu släpper restriktionerna! Hur kommunicerar du?

Nu släpper restriktionerna! Hur kommunicerar du?

COVID-19
COVID-19
COVID-19

Det var förmodligen fler än vi som jublade när det tillkännagavs att merparten av restriktionerna skulle tas bort. Men pandemin och restriktionerna har satt sina spår och nu gäller det att tänka till en gång extra hur detta ska kommuniceras. Vi har samlat våra bästa tips för hur du kan tänka kring kommunikationen inför och efter den 9onde februari.

Fortsätt få kunderna att känna sig trygga

Även om pandemin är på, vad vi hoppas, sin upphällning finns det många i samhället som fortfarande har väldigt stor respekt för sjukdomen. Det betyder att företag har mycket att vinna på att fortsätta skapa en trygg atmosfär.

Hur gör du? 

  • Fortsätt se till att ni inte är för många människor på för liten yta.

  • Fortsätta uppmana kunder att stanna hemma vid sjukdomar.

Rensa bort gamla skyltar

Eftersom det har varit krav på att tydligt uppmana till avstånd, uppge hur många som får vistas i lokalen och hur du tvättar händerna har många använt sig av skyltmaterial som erbjudits från regioner, 1177 eller destinationsbolag. Det är dags att ta ner skyltar som är slitna, ouppdaterade eller inte längre gör någon nytta.

Hur gör du?

  • Eftersom det är viktigt att fortsatt skapa en trygg känsla rekommenderar vi att byta gärna ut de gamla skyltarna mot  nya med en mjukare, roligare eller kaxigare ton. Men fortfarande med syfte att visa att ni respekterar pandemin och vill hålla alla trygga.

Var tydlig med vad ni erbjuder

Pandemin har faktiskt haft vissa fördelar. Bland annat har du kanske behövt erbjuda nya tjänster som hemkörning, takeaway, leverans med bud, hemleverans, matkassar, eller e-handel. Nu är det viktigt att du är tydlig med vad ni kommer fortsätta att erbjuda. 

Hur gör du?

  • Lägg ut ett inlägg på sociala medier om eventuella förändringar i utbud eller bekräfta att ni fortsätter som vanligt. 

  • Uppdatera hemsidan med rätt uppgifter om vad som erbjuds.

  • Berätta för kunder och besökare när de besöker dig om vad ni erbjuder framöver. Kan ske muntligt om du har t.ex en butik eller restaurang, eller via ett trevligt brev när de handlar produkter.

Se över texter på hemsida, sociala medier och intranät

Du har förmodligen vissa riktlinjer, begränsade öppettider eller annan information, som har tillkommit vid pandemin. Se till att uppdatera all information och städa bort sådant som inte längre är relevant.

Hur gör du?

  • Gör en lista på vilka sociala kanaler ni finns på. Glöm inte bort Google My Business!

  • Gå igenom en kanal åt gången och kolla att all information som finns stämmer när det gäller öppettider, om oss, tjänster, produkter och annat.

Ta inte bort handspriten

Många av oss har fått en helt annan förståelse för hur sjukdomar smittas under pandemin. Det här gör att det sitter i vår ryggrad att ta hand om vår handhygien. Både för vår egen och andras skull. Att fortsätta erbjuda trevliga ställen att tvätta händerna på och strategiskt placerade handsprit-stationer kommer bidra till en schysst kundupplevelse.

Hur gör du?

  • Ta helt enkelt inte bort handspriten!

Jennie-Lie Wickström

Vill du prata marknadsföring med JL?

Vill du prata marknadsföring med JL?

Vill du prata marknadsföring med JL?

Kontakta mig här ↗

Relaterade inlägg