Har du gjort en Triple Check på ditt varumärke?

Ett vitt X3 som sticker ut på en svart bakgrund

Nu i början av hösten är det ett gyllene tillfälle att stämma av hur varumärket mår. Både du, dina kollegor och era kunder har ett tidsfönster efter semestern, innan vintern, där ni kan se saker från ett annat perspektiv. Passa på att nyttja det till er fördel.Varumärket är en kritisk affärstillgång som du hela tiden måste vårda och utveckla. Men för att kunna vårda och utveckla är det smart att börja med att veta. Att ha all fakta på bordet. När Jennie-Lie gick på Berghs fick hon med sig ett citat (av kursledaren Charlotta Rydholm) som har hängt med oss sedan dess: “Assumption is the mother of all fuckups”. När vi snackar varumärken blir det citatet viktigt i kontexten att vi måste veta hur vårt varumärke uppfattas. Det är lätt hänt att man internt går omkring och tror att varumärket uppfattas på ett visst sätt, när det i verkligheten uppfattas helt annorlunda.

“Den första tiden efter semestern är vi inte lika hemmablinda som vanligt”— Hampus Wickström, varumärkesstrateg

Det bästa sättet att ta reda på fakta är att göra kontinuerliga undersökningar. Du kan undersöka hur varumärket uppfattas både internt och externt och du kan även undersöka vilken kännedom ni har för att kunna nå era mål kring vilken marknadsandel ni siktar på.Vi rekommenderar att du göra varumärkesundersökningar kontinuerligt och att du gör det både med kvalitativa och kvantitativa verktyg. Det kommer ge dig ett bra underlag för att planera rätt typ av marknadsföring och kommunikation framåt.Men! Utöver varumärkesundersökningar är det smart att ta tillvara på varje tillfälle du kan för att samla på dig information och insikter. Den första tiden efter semestern är vi inte lika hemmablinda som vanligt är vi inte lika hemmablinda som vanligt och kan ofta komma med input som vi vanligtvis inte tänker på. Förutsatt att någon frågar förstås.Triple Check-modellenMed det som bakgrund har vi tagit fram Triple Check-modellen som är ett snabbt verktyg för dig som marknadschef/varumärkesansvarig att kolla hur varumärket mår. Så här går det till:Börja med att själv svara på dessa tre frågor (det brukar ta ungefär 3 minuter):

  • 3 ord du förknippar med oss

  • 3 saker du gillar med oss

  • 3 saker vi skulle kunna göra bättre

När du är klar skickar du dessa frågor till 3 kollegor, 3 personer i ledningsgruppen, 3 nya kunder/partners och 3 "gamla” kunder/partners och ber dem att svara. Påminn dem om att det ska ta ca 3 minuter eftersom att du vill ha deras spontana svar.

Sammanställ informationen och se om det lirar med er långsiktiga varumärkesstrategi. Om det avviker allt för mycket kan du se det som ett tecken på att du borde göra en mer djupgående varumärkesundersökning för att säkerställa att dina fynd stämmer med verkligheten. Tre-modellen är givetvis inte en statistiskt säkerställd undersökning. Se det som en lägeskoll för att fånga upp eventuella avvikelser i ert långsiktiga arbete.

Hampus Wickström

Vill du bolla ditt varumärke med Hampus?

Boka möte ↗

Relaterade inlägg