2024, year of the Wood Dragon är här. Ett år för evolution, innovation och framgång. Vad kan då passa bättre än att en gång för alla begrava de idélösa, opersonliga stockbilderna. “Död åt dem” hälsar vår digitala designer Fredrik Edling.
Det är intressant att många företag inte tänker på bilders påverkan. I inlägg, annonser, på hemsidor eller i print är allt så genomtänkt. Det är rätt färg och rätt typsnitt, på rätt ställe i rätt storlek. Det har vägts på guldvåg hur det ska se ut för att bäst illustrera och representera företagets varumärke. Sedan slängs det in en stockbild på en alldeles för glad och homogen grupp människor som skrattar åt livets härlighet.
Hur kan det bli såhär när just bilder är den del av ett varumärke som vi interagerar mest med. Varför har inte bilder samma prioritet som färger och logotyp?
En bild säger som bekant mer än 1000 ord, men jag har svårt att hitta ord till den själlösa stockbilden.
En grafisk profil berättar om vad, hur och varför företaget ser ut på ett visst sätt och vad det kommunicerar. Det ger en tydlig identitet.
Tänk på din egna identitet, ditt personliga varumärke. Vad postar du på ditt personliga instagramkonto? Vi är många som lägger timmar på att fota den bästa bilden, redigera den till perfektion och sedan finurligt skriva en caption.
Skulle du komma på tanken att välja en stockbild och lägga ut i ditt flöde? Visst skulle det rimma illa med ditt personliga varumärke. Vad ska följarna, kompisarna och familjen säga?
Det är dags att sluta annonsera till kunder med människor i labbrock och varselkläder som står och pekar på en datorskärm och förundras. När kunden sedan kommer på ett första möte så möts de inte av en “labbråtta” som stockmodell utan av helt vanliga människor. De som kommer göra jobbet.
Bildidentiteten i ett varumärke behöver väga lika tungt som resten. En gång för alla behöver bild, både stillbild och rörlig bild, bli en lika viktig del som vilken vikt en underrubrik ska ha.
Att bygga ett starkt varumärke handlar om att sätta ramarna och äga tolkningsrätten så att vad du kommunicerar, i bild och med tillhörande tex, är autentiskt.
Fredrik Edling