3 insikter att ta med i din marknadsstrategi för 2023

3 insikter att ta med i din marknadsstrategi för 2023

Varje år kommer rapporten Svenskarna och internet, något som många i branschen vi är i ser som lite av en högtidsdag. Internetstiftelsen, som är avsändare av rapporten, har sedan 2010 jobbat varje år med att undersöka vad vi som använder internet i Sverige gör och till viss del också vår inställning. Man frågar till exempel hur oroliga vi är för att bli lurade på nätet och vad vi känner inför frågor om personlig integritet. I det här inlägget ska vi fokusera på att ge dig några tips baserade på data från rapporten. Med andra ord: Hur kan din marknadsföring utvecklas med hjälp av Svenskarna och internet?

Lägg resurser på innehåll

I dag är det hela 94% av Sveriges befolkning som är internetanvändare. Hela 84% av dem använder sociala medier varje dag. Det innebär alltså att nästan alla söker sig till plattformar för att ta del av innehåll på daglig basis. Det är väldigt mångas ögon och uppmärksamhet riktade mot platser på internet där du kan finnas och synas med ditt varumärke.

Att välja rätt sociala mediekanaler

Vi kan se att det är flest ur de yngre generationerna som hänger på TikTok. Medan de som är födda på 80 och 90-talet finns på Instagram och äldre än så i första hand på Facebook. Men bara för att just din målgrupp kanske inte använder TikTok exempelvis i så stor utsträckning idag, är det bra att hålla koll på utvecklingen. Vissa är så kallade "early adopters" och hoppar på nya saker snabbare, medan det tar resten av oss längre tid att kliva på. Kanske är det rätt för dig att vara före kurvan?

Många publicerar innehåll själva

När det kommer till de två största kanalerna, Facebook och Instagram, är det drygt hälften av användarna som också brukar publicera innehåll själva. Den här vanan är intressant! Det är en trend att som företag jobba med att få sina kunder att publicera innehåll när de handlat av dem. Med de här siffrorna i ryggen kan vi tänka oss att bromsklossen inte ligger i bristande kunskap hos kunden. De kan! Utmaningen blir att utforska vad som inspirerar just dina kunder att göra inlägg och tagga ditt företag i sociala kanaler.Har du frågor och funderingar hur du skulle kunna lyfta ditt varumärke på internet? Hör av dig till oss!

Maila oss


PS. Vår kollega Jacqueline har skrivit ett längre inlägg på sin blogg. Känner du dig sugen på att dyka ner mer i analys av Svenskarna och internet kan du titta in här.

Jacqueline Wester

Vill du bolla ditt content med Jackie?

Vill du bolla ditt content med Jackie?

Vill du bolla ditt content med Jackie?

Boka möte ↗

Relaterade inlägg